Plimbare cu un tramvai de un secol în Lisabona

Lisabona este departe de a fi singurul oraș din lume care are tramvaie vechi de un secol. Le întâlnim în SUA, San Francisco, în orașul Porto, în nordul Portugaliei, unde există și o versiune proprie a acestor vehicule feroviare electrice.
S-au răspândit în secolul al XX-lea, atingând vârful popularității în anii 1950 și, cel puțin în Lisabona, au devenit o parte permanentă a identității orașului.
Este greu de explicat atracția acestei forme de transport public, dar interesant este faptul că aceste cutii de metal galben au rezistat trecerii timpului, deoarece sunt ideale pentru a traversa străzile înguste ale cartierelor precum Alfama.
În această parte a orașului se păstrează vechiul plan de stradă, deoarece zona a supraviețuit mai mult sau mai puțin teribilului cutremur din 1755 – care a fost inevitabil un moment de cotitură în istoria și amenajarea orașului.
Cea mai populară rută este cea a tramvaiului cu numărului 28, care merge de la cimitirul Prazeres din cartierul Campo de Ourique până la Praça Martim Moniz.
Având în vedere capacitatea limitată a tramvaielor, există adesea cozi lungi pentru a te urca în ele pentru că turiștii văd această călătorie ca pe o parte esențială a unei vizite, ca o atracție menită să ofere un tur ghidat al acestui traseu și oraș.
Nu este clar dacă se datorează sufletului orașului reprezentat de tramvaiele galbene sau romantismul de a călători în timp, căutând în sus și în jos faimoasele dealuri ale capitalei portugheze la bordul acestui vehicul vechi de un secol.
Urcând cu pași mici, cu grijă în spatele conductorului de tramvai, veți auzi podeaua scârțâind sub picioare în timp ce vă așezați pe vechile scaune maro, unde nenumărate personaje istorice – de la scriitori la politicieni – s-au așezat pe ambele părți ale culoarului îngust.
De-a lungul traseului, prin ferestrele mici pătrate, puteți vedea unele dintre cele mai iconice monumente și clădiri din Lisabona.
De la structurile moderne din Campo de Ourique, trecutul impunătorului Basílica da Estrela și Palácio de São Bento (clădirea parlamentului), tradiționalul și mereu plin de viață Bairro Alto, străzile pline de viață din Chiado, marile clădiri din secolul al XVIII-lea din centrul orașului, minunata Catedrală Sé care se înalță deasupra tramvaiului, priveliștile uimitoare ale râului Tagus care se deschid la orice colț și aleile vechi înguste care îți taie răsuflarea și îți trimit adrenalina în timp ce îți croiești drum.
Acesta este unul dintre modurile de a simți Lisabona, într-o formă de transport care este legată de identitatea orașului.
Operatorul de tramvaie Carris are în circulație zeci de astfel de vehicule, inclusiv multe dintre modelele galbene strălucitoare și extrem de fotogenice, care se văd în mod regulat în reviste și broșuri turistice care promovează Portugalia în întreaga lume.
Primul tramvai Carris a început să funcționeze la 31 august 1901 între Cais do Sodré și Ribamar, Algés, în suburbiile vestice ale capitalei portugheze, care are acum șase trasee de tramvai, acoperind o distanță de peste 50 de kilometri.
O colecție excelentă de tramvaie vechi și alte tipuri de transport de altădată poate fi văzută la Muzeul Carris situat în cartierul Alcântara din Lisabona.
Cunoaşte Lumea --> Prima pagină
Adauga un comentariu