Cunoaste lumea

Noutăți

Se apropie DRAGOBETELE – sărbătoarea iubirii la români, moștenită de la geto – daci…

  •  
  •  
  •  

La 24 februarie, in ziua cand Biserica Ortodoxa sarbatoreste Aflarea capului Sf. Ioan Botezatorul, spiritualitatea populara consemneaza ziua lui Dragobete, zeu al tineretii in Panteonul autohton, patron al dragostei si al bunei dispozitii. (Dragobetele este una dintre multele tradiții străvechi peste care s-a suprapus o sărbătoare creștină – n.n.)

Dragobete era ziua cand fetele si baietii se imbracau in haine de sarbatoare si, daca timpul era frumos, porneau in grupuri prin lunci si paduri, cantand si cautand primele flori de primavara. Fetele strangeau in aceasta zi ghiocei, viorele si tamaioase, pe care le puneau la icoane, pentru a le pastra pana la Sanziene, cand le aruncau in apele curgatoare. Daca, intamplator, se nimerea sa gaseasca si fragi infloriti, florile acestora erau adunate in buchete ce se puneau, mai apoi, in lautoarea fetelor, in timp ce se rosteau cuvintele: “Floride fraga/Din luna lui Faur/La toata lumea sa fiu draga / Uraciunile sa le desparti”.

In dimineata zilei de Dragobete fetele si femeile tinere strangeau zapada proaspata, o topeau si se spalau cu apa astfel obtinuta pe cap, crezand ca vor avea parul si tenul placute admiratorilor.

De obicei, tinerii, fete si baieti, se adunau mai multi la o casa, pentru a-si “face de Dragobete”, fiind convinsi ca, in felul acesta, vor fi indragostiti intregul an, pana la viitorul Dragobete. Aceasta intalnire se transforma, adesea, intr-o adevarata petrecere, cu mancare si bautura. De multe ori baietii mergeau in satele vecine, chiuind si cantand peste dealuri, pentru a participa acolo la sarbatoarea Dragobetelui.

Dragobetele trebuia tinut cu orice pret: daca nu se facea cumva Dragobetele, se credea ca tinerii nu se vor indragosti in anul care urma. In plus, un semn rau era daca o fata sau un baiat nu intalneau la Dragobete macar un reprezentant al sexului opus, opinia generala fiind ca, tot anul, respectivii nu vor mai fi iubiti, iar daca o fata iesea impreuna cu un baiat si nu se sarutau se credea despre ei ca nu se vor mai iubi in acel an.

Dragobete – sarbatorit in ziua imperecherii pasarilor

El este sarbatorit in ziua imperecherii pasarilor care se strang in stoluri, ciripesc si incep sa-si construiasca cuiburile. Pasarile neimperecheate in aceasta zi ramaneau stinghere si fara pui pana la Dragobetele din anul viitor. Asemanator pasarilor, fetele si baietii trebuiau sa se intalneasca pentru a fi indragostiti pe parcursul intregului an. Pretutindeni se auzea zicala: “Dragobetele saruta fetele!”

Dragobete identificat cu Navalnicul

Dragostea curata a tinerilor, asociata de romani cu ciripitul si imperecherea pasarilor de padure, este pusa sub protectia unei indragite reprezentari mitice, Dragobetele. El este identificat si cu o alta reprezentare mitica a Panteonului romanesc, Navalnicul, fecior frumos care ia mintile fetelor si nevestelor tinere, motiv pentru care se spune ca a fost metamorfozat de Maica Domnului in planta de dragoste care ii poarta numele (o specie de feriga).

Etimologia cuvantului Dragobete

Una din ipoteze (cea falsă – n.n.) este ca Dragobete ar putea proveni din slava veche: dragu biti – a fi drag.

Culegatorii de folclor de la sfarsitul veacului al XIX-lea si din prima parte a secolului al XX-lea au mai inregistrat si alte denumiri pentru aceasta sarbatoare, precum “Ioan Dragobete”, “Dragostitele”, “Santion de primavara”, “Cap de primavara” sau “Cap de vara intai”, dar si “Dragomiru-Florea” sau “Granguru”. In unele traditii este numit  fiu al Babei Dochia si cumnat cu eroul vegetational Lazarica.

Sursa: http://www.crestinortodox.ro/datini-obiceiuri-superstitii/dragobetele-sarbatoarea-iubirii-romani-68807.html

P.S. Mihai Vinereanu, în ,,Dicţionarul Etimologic al Limbii Române pe baza cercetărilor de indo-europenistică” arată că Dragobete provine de la ,,drag”. p.329

Radicalul din cuvântul ,,drag” există şi în alte limbi indo-europene, spre exemplu, în letonă ,,dargts”, în vechea prusacă ,,Darge”, ,,Dargel”, în irlandeză ,,dir”, în engleză ,,dear” etc. Cercetătorii străini consideră că aceste cuvinte provin dintr-o rădăcina proto-indo-europeană: dhegu ,,a încălzi”.

,,Probabil nu este de origine slavă, întrucât în tradiţia românească există sărbătorile Drăgaica şi Dragobetele cu forme ce vin din acelaşi radical, sărbători străvechi pre-creştine, de origine dacică. După tradiţiile româneşti, Dragobetele este fiul Babei Dochia”. pp. 328-329 (îi mulțumim Dokiei pentru acest P.S.)

Notă: vineri, 24 februarie de la ora 20:00, chiar de DRAGOBETE, sunteți invitați să vizionați o emisiune deosebită dedicată acestei sărbători, pe Nașul Tv, în care i-am avut invitați pe prof. univ. dr. Ion Ghinoiu, etnolog, și pe regizorul Leonardo Tonitza, autorul filmului NIASCHARIAN – SĂ RENAȘTEM.


Cunoaşte Lumea --> Prima pagină


  •  
  •  
  •  

4 Comments on Se apropie DRAGOBETELE – sărbătoarea iubirii la români, moștenită de la geto – daci…

  1. Dovezi ca sarbatoarea vine de la Daci ? Dovezi ca teoria cu Dragu Biti, e falsa? Simple afirmatii oricine poata da. Si mie mi-ar placea sa cred ca Dragobetele,Craciunul etc sunt sarbatori din negura vremurilor ce se pierd in neant, sarbatorite si de strabunii nostri. Dar cum sa sti ca asa a fost ?

    • Daca ti-ar placea sa crezi de ce n-o faci? Ca de stiut oricum nu vei sti niciodata nimic cu adevarat. Cine stie cu adevarat ceva?

      „Ce stim este o picatura, iar ce nu stim este un ocean”.

  2. o stii, e foarte simplu, dupa etimologie, dupa constructia cuvântului: „drago-bete”=”beat de dragostei”, sau „de dragoste bete” (ce relatii prietenesti delicate! adica veneau flacaii, se aratau „flacai” pe lânga fete, pana ce cadeau dragi la unele din ele, pâna acolo ca deveneau „bete”). este un cuvânt construit clar dupa modul de constructie al acestei limbi vechi, pe care azi o numim româna. Faptul ca peste dragobete s-a suprapus o sarbatoare crestina, arata ca era mult mai veche decât aceasta din urma, pentruca in momentul când a aparut a 2-a, aceasta era deja traditie. cât timp i-ar trebui unui obicei ca sa devina traditie? cel putin câteva generatii. s-ar putea investiga…

  3. v-as sugera sa nu mai repetati ca papagalii cuvinte si expresii doar ca sa fim si noi ca ALTII: „zeu al tineretii in Panteonul autohton, patron al dragostei si al bunei dispozitii”…
    daca vreti sa stiti care erau relatiile si mentalitatea din vechile comunitati dacice, priviti la obsteile satesti românesti. prin Apuseni inca mai gasesti persoane care se imbraca in straiul popular. noi nu am crezut niciodata in zei, nu ca si celelalte popoare! pur si simplu românul, frate cu codrul (citez din „codrul frate cu românul”) urmarea mersul naturii. una e o credinta poate vecina cu superstitia, alta e sa crezi in zei si sa le jertfesti – o abominatie din punct de vedere spiritual.
    ei erau prieteni cu natura intr-un mod care vad ca incepe sa ne scape noua, contemporanii chipurile instruiti (in ce?…)

Lasă un răspuns la mozart Anulează răspunsul

Adresa de email introdusa nu va fi publicata.
Comentariile care conțin cuvinte obscene și limbaj violent sau care instigă la ură și discriminare nu vor fi publicate!


*


Termeni si conditii