Sarmizegetusa din podișul iberic: NUMANCIA! Investigație a jurnaliștilor de la Formula AS, în Spania…

Un diplomat obsedat de daci: RAMON DE BASTERRA
Ramon de Basterra avea 30 de ani când, în primăvara lui 1918, decide să abandoneze confortul legației Spaniei la Roma, pentru a se transfera în România, pe frontul de Est al Primului Război Mondial, într-un București aflat sub ocupație.
Înalții oficiali spanioli se uită lung la cererea tânărului diplomat basc. Ramon terminase facultatea cu notă maximă, își putea alege orice ambasadă din lume! „De ce ai alege Bucureștiul?”. Ramon nu răspunde, dar atitudinea lui hotărâtă arată că nu este nimic de negociat. Decizia lui fusese luată demult. Dintr-o după-amiază de toamnă, când plimbându-se în preajma Ambasadei Spaniei de la Roma, unde lucra ca tânăr diplomat, descoperise Columna Traiană.
Frumusețea sculpturii și drama războiului dacilor cu romanii îl impresionează profund. Revine zilnic, fascinat tot mai mult de vitejia dacilor și de demnitatea cu care își acceptă finalul, preferând să bea din cupa cu otravă, decât să devină robi.
Iar momentul eroic al sinuciderii lui Decebal îi răscolește profund simțirea romantică tânărului diplomat spaniol, care tocmai începuse să se afirme și ca poet. Ramon de Basterra primește ordinul de transfer ca secretar III al Legației Regale Spaniole pe lângă Regatul României și pornește spre București, într-un voiaj plin de pericole, prin teritorii disputate la baionetă, apoi se mută la Iași, unde se aflau, în refugiu, autoritățile române.
Vreme de câteva luni, Ramon trăiește din plin drama românească, într-un petec de țară înconjurat din toate părțile de dușmani. E o experiență-limită, care îl apropie însă definitiv de România, căreia decide să-i dedice o carte.
Ramon de Basterra revine la București, la finele lui 1918, odată cu autoritățile române, după ce, miraculos, roata istoriei se întorsese de partea României.
Se lasă purtat de valul general de entuziasm al unei țări care, după sute și sute de ani, era din nou în granițele „dodoloațe” în care-i trăiau fiii, separați atâta amar de vreme. Intuiția nu-l înșelase pe tânărul poet.
Pornise mânat de obsesia țării născute din încleștarea teribilă dintre romanii și dacii pe care-i admirase, zile în șir, și ore întregi, pe Columna de la Roma, iar acum, ce minune!, după exact 2000 de ani, harta României era aceeași cu harta vechii Dacii!
„Umbra Columnei arată spre Dacia”

„De vei cerceta ruinele Romei, vei descoperi și acel vestigiu care-ți arată drumul către Răsărit” – așa începe cartea lui Ramon de Basterra despre România.
„Renumita Columnă a lui Traian rămâne singurul vestigiu care, ieșind la lumină, proclamă un falnic trecut de mult apus. Străbătând Forumul Nou, am fost ispitit să descopăr zestrea de istorii călătoare ce zăcea la temelia sa.
De prin anul 80 se făcuse remarcat în Răsărit, între Dunăre și Carpați, un popor barbar, cel al dacilor, care, atingând o forță fantastică, amenința citadela romană.
În timpul domniei lui Domițian, hirsutul Decebal învinsese generalii imperiului, smulgând legiunilor stindardele, după care le dusese ca trofeu în capitala ridicată pe o trecătoare înaltă din Carpați”, scria De Basterra în cartea sa.
„Sub zborul rândunicilor romane s-a născut pasiunea mea față de misteriosul popor. Rătăcind prin Cetatea Eternă, mi-am dat seama că în memoria ei dăinuia, cu limpezime, amintirea Daciei. Acest gând m-a îndemnat să pornesc către Răsărit. Umbra Columnei îmi trasa pe pământ, ca un arătător, drumul de urmat…”.
Învățăcelul lui Iorga

Revenit la București, de-acum în România Mare, Ramon de Basterra trimite note diplomatice pline de entuziasm la Madrid.
E impresionat să descopere atâtea și atâtea lucruri care îi leagă pe spanioli de români, la peste 3.000 de kilometri depărtare.
În mai 1919, e invitat de marele Nicolae Iorga pe „feuda intelectuală” de la Vălenii de Munte.
Întâlnirea îi va marca destinul tânărului poet din Bilbao. Iorga îi limpezește viziunea despre istoria României, iar De Basterra vizitează România în lung și-n lat, până ajunge la Sarmizegetusa.
„Cu greu ne-am putea imagina un decor mai impunător decât acesta, croit anume pentru fapte de vitejie. Mii de daci s-au sacrificat aici, în hecatombe sângeroase.
Când romanii au reușit să pună stăpânire pe capitala Sarmizegetusa, supraviețuitorii își băuseră deja moartea din amfore pline cu otravă. Când învingătorul a ocupat orașul, l-a găsit plin de eroi, din moartea cărora avea să prindă viață soarta nepieritoare a unui popor”.
Ramon de Basterra citește și recitește ultimele rânduri. Scena aceasta, a ultimei zile a Sarmizegetusei dacice îi pare foarte cunoscută. Obosit de atâta muncă, face o pauză. Își freacă ochii, încearcă să-și limpezească mintea.
Deodată, pașii memoriei îl duc pe culoarele celebrului muzeu „Prado” din Madrid, acolo unde, pânzele în ulei ale lui Ramon Marti Alsina și Alejo Vera, înfățișează asediul cetății spaniole Numancia, ai cărei locuitori, exact la fel ca în Sarmisegetuza reprezentată pe Columna din Roma, aleg să se otrăvească în masă, decât să cadă pradă romanilor.
Ramon de Basterra e răvășit. Similitudinile cu imaginile de pe Columna lui Traian sunt perfecte. Chiar în centrul tabloului lui Vera, un numancian aspru, cu barbă lungă, care seamănă leit cu Decebal, își înfige și el, la fel ca regele dac, pumnalul în inimă!
Citește mai mult: Formula AS
Cunoaşte Lumea --> Prima pagină
Adauga un comentariu