Cunoaste lumea

Noutăți

Prima navă a României care a efectuat înconjurul Pământului: CARGOUL BUCUREȘTI. Când și în ce scop a avut loc voiajul?

  •  
  •  
  •  

Cel puțin trei sute de nave făceau parte din flota comercială a țării noastre, în anul 1990, dacă ne luăm după Wikipedia! Tot atunci, România deținea 100 de nave ce aparțineau flotei de pescuit oceanic. În urmă cu câțiva ani mai existau cinci nave, din marea noastră flotă maritimă comercială, de odinioară. Flota oceanică de pescuit? Zero nave rămase, potrivit aceleiași surse!

Printre navele fostei noastre flote maritime comerciale, un loc de maximă importanță a fost ocupat de către cargouri (cargoboturi). Acestea sunt, după cum se știe, nave menite să transporte mărfuri, pe distanțe lungi, uneori de la un capăt la altul al lumii. Unele cargoboturi sunt proiectate să transporte doar un anume tip de marfă, în vreme ce altele sunt „cargouri de mărfuri generale”.

?????????????????????????????????????????????????????????

Printre cargourile pentru mărfuri generale (construite spre a transporta variate categorii de produse) ale României se număra, în anii ’60 ai secolului trecut și cargoul București. Acesta a rămas în istorie ca prima navă românească ce a efectuat ocolul Pământului.

Echipajul cargoului București era alcătuit din cincizeci de persoane. La bordul navei tixite de mărfuri, navigatorii români au străbătut Marea Egee, Marea Marmara, Mediterana, Marea Roșie, Marea Antilelor, Marea Chinei de Est și, desigur, Marea Neagră. Au străbătut apele adânci ale Atlanticului, Pacificului, Oceanului Indian.

Categoriile de mărfuri pe care uriașa navă românească (lungă de peste 150 de metri și lată de aproape 19) le-a transportat, în cursul lungii sale călătorii către Lumea Nouă sau pe drumul de întoarcere, au fost de o mare diversitate: mii și mii de tone de zahăr, mașinării menite să înzestreze o fabrică de materiale de construcții cubaneză, tractoare, motostivuitoare, mezeluri, instrumente de scris și chiar… mingi de ping-pong chinezești (ce se aflau la mare căutare în România acelor ani).

Peisaj din Cienfuegos, Cuba - unul din porturile de escală ale vasului românesc

Imagine din Cienfuegos, Cuba – unul dintre porturile de escală ale vasului românesc

Cargoul București a devenit prima navă românească ce a efectuat înconjurul Pământului, eveniment ce s-a petrecut în anul 1963, la doar un an după lansarea sa la apă. A fost o călătorie de peste 25.000 de mile marine, distanță parcursă în mai puțin de patru luni și jumătate. Poate că voiajul ar fi durat ceva mai puțin, dacă cargobotul românesc nu ar fi fost controlat „la sânge” în canalul Panama, de către militarii SUA (dat fiind că România făcea parte dintre țările situate dincolo de Cortina de Fier, integrate în tabăra comunistă).

Printre statele sau teritoriile în care a zăbovit primul vapor românesc ce a făcut înconjurul mapamodului (spre a lăsa/prelua mărfuri, pentru aprovizionare cu cele necesare navei ori echipajului sau doar pentru verificări/formalități birocratice) s-au numărat China, Cuba, Singapore, Panama, Gibraltar. În decembrie 1963, prima navă românească ce a făcut înconjurul lumii se înapoia la Constanța, echipajul bucurându-se de o primire călduroasă.

?????????????????????????????????????????????????????????

Bucuresti - cargo

mare

Surse: wikipedia.org, adevarul.ro, evz.ro, tvr.ro, cugetliber.ro, www.ziuaconstanta.ro, enciclopediaromaniei.ro

Autor: Tomi Tohaneanu


Cunoaşte Lumea --> Prima pagină


  •  
  •  
  •  

2 Comments on Prima navă a României care a efectuat înconjurul Pământului: CARGOUL BUCUREȘTI. Când și în ce scop a avut loc voiajul?

  1. Ce am fost si ce-am ajuns! Spune asta un om tanar, fara nostalgii comuniste, dar e imposibil sa nu vezi diferenta intre ce era atunci ( cu bune si rele) si dezastrul de acum.

  2. am avut o flota comerciala de peste 300 de nave plus flota de pescuit oceanic .azi nu mai avem nimicde parca sintem in triunghiul Bermudelor si nimeni nu da socoteala

Lasă un răspuns la viper Anulează răspunsul

Adresa de email introdusa nu va fi publicata.
Comentariile care conțin cuvinte obscene și limbaj violent sau care instigă la ură și discriminare nu vor fi publicate!


*


Termeni si conditii