Kailasa – templul hindus al zeului Shiva (Foto)
Templul Kailasa a fost comandat de un conducător din India antică. Construcția sa este în general atribuită regelui Rashtrakuta Krishna I (r. 756-773 d.Hr.), pe baza a două epigrafe care leagă templul de „Krishnaraja”.
Templul prezintă utilizarea a mai multor stiluri arhitecturale și sculpturale distincte. Acest lucru, combinat cu dimensiunea sa relativ mare, i-a determinat pe unii savanți să creadă că construcția sa a cuprins domnia mai multor regi.
Unele reliefuri ale templului au același stil ca cel folosit în peștera Dashavatara, care este situată lângă templu. Peștera Dashavatara conține o inscripție a predecesorului și nepotului lui Krishna, Dantidurga.
Pe baza acestui fapt, istoricul de artă Hermann Goetz (1952) a teoretizat: construcția templului Kailasa a început în timpul domniei lui Dantidurga.
Pe baza analizei diferitelor stiluri, Goetz a emis în continuare ipoteza că conducătorii de mai târziu au extins templul.
Potrivit lui, conducătorul Paramara din secolul al XI-lea Bhoja a comandat friza elefant-leu de pe soclul inferior în timpul invaziei sale din Deccan și a adăugat un nou strat de picturi. În cele din urmă, Ahilyabai Holkar a comandat ultimul strat de picturi din templu.
M.K. Dhavalikar (1982) a analizat arhitectura templului și a concluzionat că cea mai mare parte a templului a fost finalizată în timpul domniei lui Krishna I, deși a fost de acord cu Goetz că alte părți ale complexului templului pot fi datate conducătorilor de mai târziu.
Potrivit lui Dhavalikar, următoarele componente au fost completate de Krishna: altarul principal, poarta sa, nandi-mandapa, etajul inferior, friza elefant-leu, elefanții curții și stâlpii victoriei.
Dhavalikar admite că cea mai importantă sculptură a templului, care o înfățișează pe Ravana scuturând muntele Kailasa, pare să fi fost construită după edificiul principal.
Această sculptură este considerată una dintre cele mai bune piese de artă indiană.
Dhavalikar susține că această sculptură a fost sculptată la aproximativ 3-4 decenii după finalizarea altarului principal, pe baza asemănării sale cu sculptura tandava din peștera Lankeshvar.
H. Goetz a datat acest relief în timpul domniei lui Krishna al III-lea. La fel ca Goetz, Dhavalikar atribuie conducătorilor de mai târziu câteva alte structuri din complexul templului.
Acestea includ peștera Lankeshvar și altarul zeițelor râului (posibil construit în timpul domniei lui Govinda III).
Dhavalikar susține în continuare că excavarea peșterii Dashavatara, care a început în timpul domniei lui Dantidurga, a fost finalizată în timpul domniei lui Krishna I. Aceasta explică asemănările dintre sculpturile din cele două peșteri.
Foto wikipedia
Cunoaşte Lumea --> Prima pagină
Adauga un comentariu