Monstrul din Marea Caspică nu a murit!

Gurile rele spun că “Monstrul din Marea Caspică” nu ar fi “ieşit la pensie” în anii ’90, aşa cum a fost super mediatizat la momentul respectiv. Denumit oficial KM, Ekranoplanul (nici barcă, nici avion) a fost un prototip experimental, dezvoltat la biroul de proiectare a inginerului şi omului de ştiinţă rus Rostislav Evgenievich Alexeev.
Această aeronavă a fost realizată şi dezvoltată pentru a servi transporturilor militare de gabarit şi viteză mare şi a fost testată în principal în zonele Mării Caspice și Mării Negre. 120 de astfel de ambarcaţiuni erau planificate pentru a fi construite şi folosite de armata soviertică. Un singur exemplar cântărea peste 544 de tone.
KM a fost conceput în 1964 -1965 și a fost unic în dimensiune și greutate utilă. La momentul respectiv era cea mai mare aeronavă din lume şi, în acelaşi timp, vasul care putea atinge cea mai mare viteză pe apă, proiectat să zboare şi la o altitudine de 5-10 metri pentru a folosi efectul de sol. Noul vehicul era pilotat de piloți de testare ai forțelor aeriene sovietice.
Aşadar… era această aeronavă destinată echipelor militare de salvare şi de transport corespondenţă, aşa cum declarau oficialii ruşi la momentul respectiv?
Într-un articol publicat în Business Insider în 2014, se arată că primele fotografii „spion” realizate de sateliţii americani de spionaj din anii ’60 au arătat cum o aeronavă transportă un cargo „ciudat”!!!! Aeronava era cunoscută sub denumirea de „Kaspian Monster „/ „Monstrul din marea Caspică”, în timp ce în limba rusă era denumită „Maket Korabl” adică „navă prototip”.
A reprezentat teoretic o nouă amenințare împotriva Occidentului, deși nava nu a intrat în producție largă și nu a fost pusă în acțiune niciodată.
Ce a dus la stoparea acestui proiect? Sau … s-a oprit cu adevărat producţia acestor monştri marini?
După căderea blocului sovietic, astfel de ambarcaţiuni au fost construite la scară mică sub denumirea de Volga 2, construită în 1985, o aeronava cu 8 locuri şi o altă aeronavă denumită Amphistar. Reduse ca gabarit şi categoric ca forţă de mişcare, noile nave au fost proiectate atingând o greutate de 125 tone şi au intrat în serviciul sovietic marin ca aeronave folosite pentru transporturi rapide, urgente.
foto sursă BBC: James May (Top Gear)
În 2008 Nigel Paterson de la postul de televiziune BBC, l-a avut ca invitat pe James May de la renumita emsiune Top Gear care şi-a propus testarea unei astfel de aeronave, încercând în acelaşi timp să-i afle misterele! În cercetările sale, el a descoperit că în prezent o companie privată, ATTK, (Arctic Trade and Transport Company), produce din nou Ekranoplane în același șantier unde primele prototipuri au fost proiectate, construite și testate in anii ’60. Dar aceşti moștenitori civili ai „Monstrului din marea Caspică” sunt în variante „de buzunar”, concepute pentru a fi utilizate ca ambarcațiuni sau taxiuri de apă pentru persoane private!
Noua ambarcaţiune denumită Aquaglide este o ambarcațiune cu deschiderea aripilor de 10 m, cu o viteză de croazieră de 170 kilometri pe oră şi are 5 locuri. Spre deosebire de strămoșii săi care funcţioneau pe bază de jet, noua aeronavă este propulsată de un motor de maşină Mercedes, poziţionat în față. Și la fel ca fraţii lor, aceste aeronave sunt capabile de zbor deasupra apei, gheață, sau sol.
foto: noile ekranoplane destinate zborurilor comerciale
Să fie doar atât?
Pentru moment rămânem la mesajul oficial că singurul model KM – Ekranoplan – „Monstrul din marea Caspică”, a fost retras în 1990 şi se află acum în rugină la baza navală din Kaspiysk, Rusia. Dar poate viitorul ne va rezerva surprize…
Reportaj de Mădălina Corina Diaconu
www.businessinsider.com, news.bbc.co.uk
Cunoaşte Lumea --> Prima pagină
Adauga un comentariu