Noutăți

Românul Rodrig Goliescu – inventatorul avioplanului. O poveste despre glorie și trădare…

Rodrig Goliescu, ofițer de artilerie, a fost inventatorul unui aparat de zbor inedit, revoluționar la epoca sa. Aparatul de zbor numit „Avioplan” a fost întâiul avion din lume prevăzut cu fuzelaj tubular. Acest original avion a fost conceput astfel pentru a reduce rezistența opusă de aer la înaintare și a spori forța propulsorului. Structura nemaivăzută a avionului se comporta ca un tub de ventilator, prin care aerul răzbătea cu ușurință.

Aparatul era conceput să se înalțe cu ajutorul forței motorului, apoi să planeze. Rodrig Goliescu a beneficiat, în activitatea sa, de sprijinul lui Spiru Haret, cel mai cunoscut ministru al învățământului din istoria României.

gr-2

În 1909, locotenentul Goliescu s-a deplasat în Franța, în vederea achiziționării unui motor adecvat pentru „Avioplan”. Goliescu a fost autor al unui studiu ce privea „legile mișcării aerului”, pe care l-a pus la dispoziția Academiei Franceze. În primăvara lui 1909 studiul său a fost publicat într-o revistă dedicată aviației și automobilismului.

„Avioplanul” a fost patentat în Franța. Puțin mai târziu, locotenentul Goliescu a construit, în baza schemelor proprii, un prototip capabil de zbor. Acest model era prevăzut cu o structură în forma unei jumătăți de cilindru, menită să îmbunătățească performanțele aparatului și să-i înlesnească avansarea prin văzduh.

gr-x

În noiembrie 1909, Rodrig Goliescu a zburat pentru prima dată cu originalul său avion, decolând de pe aerodromul Juvissy, în apropierea capitalei franceze. S-a înălțat la 50 de metri deasupra capetelor spectatorilor. Era primul zbor al unui aparat al cărui motor era poziționat într-o carcasă semicilindrică.

Mult mai târziu, în anii ′30, italianul Stippa a construit un avion prevăzut cu un fuzelaj de concepție asemănătoare modelelor lui Goliescu, având forma unui tub. Ingeniosul concept a fost pus în practică abia după cel de-al doilea război mondial, astăzi fiind folosit pentru rotoarele anticuplu ale unor performante elicoptere. Rotorul anticuplu este acea elice poziționată la coada unor elicoptere, cum ar fi SA-365 Dauphin sau RAH-66 Comanche.

hlc

La 1912, Goliescu a brevetat un nou aparat de zbor, mai exact „avionul-coleopter”. O nouă creație inovatoare. Era un aparat care, cel puțin în teorie, putea să efectueze o decolare… verticală. Un concept SF, pentru acele timpuri!

În acea vreme, Goliescu avea o acută nevoie de bani, mai ales că o năpraznică furtună îi distrusese unul dintre aparatele nou-realizate, cu tot cu hangar. Această circumstanță l-a făcut să comită una dintre cele mai condamnabile fapte cu putință, nu doar pentru un militar, ci și pentru un cetățean oarecare. O faptă pentru care nu prea pot exista circumstanțe atenuante. Trădarea de Patrie!

gr-3

A fost greșeala vieții sale. Lucrurile s-au petrecut simplu, dar dezastruos pentru genialul inventator: aflându-se la serviciu, a sustras documente militare cu caracter strict secret (planurile de mobilizare ale armatei țării) și le-a pus la dispoziția rușilor, dar fapta sa a fost descoperită rapid. Răsplata? O duzină de ani de temniță. Locul de ispășire? Închisoarea Văcărești. După unele surse a fost grațiat, până la urmă, dar a avut de pierdut enorm, fiind exclus din armată.

Viața controversată și reprobabilul act săvârșit nu-i estompează genialitatea lui Goliescu, după cum nici activitatea sa inovatoare nu poate șterge actul său de trădare. A fost, la fel ca noi toți, un om cu bune și rele. Dar un om al cărui nume va rămâne înscris cu slove de neșters în istoria aviației!

 

gr-4

Autor: Tomi Tohăneanu

Surse informații: earlyaviators.com, wikipedia.org, www.dorohoinews.ro

Surse imagini: earlyaviators.com, scalemodels.ru, www.aviafrance.com


Intră pe pagina principală a site-ului pentru a vedea cele mai noi articole! Clik aici: Acasa

Adauga un comentariu

Adresa de email introdusa nu va fi publicata.
Comentariile care conțin cuvinte obscene și limbaj violent sau care instigă la ură și discriminare nu vor fi publicate!


*


Termeni si conditii