Acesta a fost primul avion de luptă cu reacție operațional de pe mapamond. Ce caracteristici avea și de ce viteză era capabil?
În cea de-a doua parte a ultimei conflagrații mondiale, când deja se iviseră o mulțime de semne că Germania ar putea să piardă războiul, industria militară germană se străduia să elaboreze arme noi, care să asigure izbânda trupelor pe câmpurile de luptă.
În acea perioadă, inginerii germani au conceput teribile instrumente ale distrugerii, cum ar fi rachetele ghidate V2 sau tancurile de tip Tiger II (considerate printre cele mai performante arme de acest fel din Cel de-al Doilea Război Mondial).
În domeniul aviației militare, a fost introdus în producție aparatul de zbor Messerschmitt Me 262, considerat primul avion de luptă cu reacție operațional apărut pe mapamond. Avionul Me 262 avea un potențial enorm, ce n-a putut fi fructificat într-o măsură prea mare. Motivul? A fost dat în exploatare după repetate amânări. N-a putut schimba cursul războiului (ceea ce ar fi fost, oricum, extrem de greu, dat fiind că de cealaltă parte se afla SUA, cu uriașele sale resurse strategice).
Punerea în fabricație a primului avion militar cu reacție a întârziat foarte mult. S-a afirmat că Hitler ar fi fost cel responsabil de tergiversarea punerii în practică proiectului (intitulat Projekt P.1065), în urma căruia avea să fie produs în serie Me 262. Însă proiectul a fost amânat mai mult din cauza altor decidenți naziști, cu responsabilități în sectorul aviației (printre care și Hermann Goering). Aceia au fost, la vremea respectivă, incapabili să perceapă posibilitățile uriașe ale motorului cu reacție.
Proiectul realizării primului avion militar cu reacție data, spun istoricii, încă din anul 1939. Atunci când primele avioane Me 262 și-au putut lua, în sfârșit, zborul, era prea târziu pentru nemți. Oare ar fi decurs altfel celebra Bătălie a Angliei (1940) – prima confruntare din lume la care au luat parte numai forțe aeriene și totodată primul eșec militar al Germaniei naziste, dacă nemtii ar fi dispus, încă de pe atunci, de rapidele avioane cu reacție? Greu de precizat!
Cert este că avionul Me 262 a fost pus în valoare abia în primăvara anului 1944. Au fost construite mai mult de 1400 astfel de avioane, net superioare celor clasice, cu elice. Dar se pare că abia 300 dintre ele au mai ajuns să ia parte la lupte. O perioadă, avionul Me 262 a fost mai rapid decât orice aparat de zbor deținut de către Aliați, fiindu-i încredințat rolul de interceptor.
La o lungime de 10.6 metri, Messerschmitt Me 262 avea o anvergură a aripilor de 12,7 metri și o înălțime de 3,5 metri. Pilotul avionului era, totodată, și cel care acționa armamentul aflat la bord. Aparatul de zbor era propulsat de către două turboreactoare de tip Junkers Jumo 004B-1. Raza de acțiune a lui Messerschmitt Me 262 era de 1049 km iar viteza maximă de care era capabil era de 870 km/h. Plafonul său de zbor era de 11450 de metri. Me 262 era echipat cu 4 tunuri MK 108, de 30 mm. Putea să transporte 250 kg de bombe sau 24 de rachete R4M.
La rândul lor, Aliații s-au străduit și au reușit să producă un avion militar cu reacție, reuzultând aparatul de zbor Gloster Meteor – de construcție simplă, însă rapid și performant. Poate că Me 262 sau Gloster Meteor (primul avion cu reacție britanic) erau avioane de luptă prea avansate pentru concepțiile militare care predominau la vremea la care au apărut. Epoca generalizării aparatelor de zbor militare cu reacție avea să vină abia după război.
Surse: www.historyanswers.co.uk, wikipedia.org, tacairnet.com
Autor: Tomi Tohaneanu
Cunoaşte Lumea --> Prima pagină
Adauga un comentariu