Noutăți

Povestea primei maşini aerodinamice din lume. De ce a refuzat românul Aurel Persu să vândă brevetul

Adevărul.ro: Un inginer român a devenit celebru după ce a reuşit să realizeze primul automobil cu profil aerodinamic din lume. Cu toate acestea, Aurel Persu nu a vândut brevetul concernelor americane General Motors şi Ford, fiindcă aceşti giganţi din industria auto nu şi-au luat angajamentul de a produce în serie automobilul.

Aerodinamica maşinilor este un domeniu în care marii producători investesc sume imense. Dar puţină lume ştie că primul care a construit o maşină cu adevărat aerodinamică a fost inginerul român Aurel Persu.   El rămâne astfel în istoria inventatorilor auto printr-un capitol întreg care îi este dedicat în volumul „Automobile aerodinamice în Europa şi în Statele Unite“, publicat în germană şi în engleză. Capitolul respectiv începe astfel: „Şi România a avut un specialist în aerodinamică, un strălucit inginer care trebuia de mult trecut în elita mondială a tehnicienilor. Numele lui este Aurel Persu“.

Invenţia care l-a făcut celebru pe românul Aurel Persu a fost un automobil cu patru roţi montate înăuntrul formei aerodinamice. Brevetul a fost obţinut în Germania în 1924, cererea de brevetare fiind adresată pe 13 noiembrie 1922. Maşina a donat-o Muzeului Naţional Tehnic „Dimitrie Leonida“, în 1969, în stare de funcţionare, unde poate fi admirată şi astăzi. Conform Olimpiei Andrei, reprezentantul instituţiei, vehiculul nu mai este în stare de funcţionare, iar, deocamdată, nu se poate preciza dacă va fi sau nu restaurată.

După multe calcule şi experimente de laborator, Persu a ajuns la configuraţia ideală pentru un automobil. „Experimentele făcute au arătat că, lăsând roţile afară, rezistenţa la înaintare este mult mai mare, căci aerul despicat axial face ca automobilul să opună rezistenţă, iar forma aerodinamică perfectă e cea a unei picături de apă în cădere“, afirma inginerul român. Mai exact, bombată în faţă, dar subţiată la spate.

După Primul Război Mondial, două domenii tehnice s-au luat la întrecere în câştigarea simpatiei publice: aviaţia şi automobilismul. Piloţii de curse şi aviatorii făceau atunci concurenţă serioasă starurilor de cinema. Pasionat de ambele domenii, inginerul român Aurel Persu s-a gândit să le combine în momentul în care maşinile începuseră să depăşească 60 km/h, limita de la care rezistenţa mecanică la rulare a unei maşini este depăşită de rezistenţa aerodinamică. Maşinile începuseră să aibă necazurile avioanelor.

Ceea ce a reuşit să realizeze în anii 1922-1924 Aurel Persu a purtat numele de „automobilul corect aerodinamic“. La Şcoala Politehnică din Bucureşti, azi Universitatea „Politehnica“ din Bucureşti, între anii 1924 şi 1929, Aurel Persu a ţinut chiar şi un ciclu anual de conferinţe intitulat „Tehnica automobilelor“. Deşi nu exista o secţie de specializare în domeniul automobilelor, sporadic erau incluse în cursuri de inginerie mecanică şi cunoştinţe privitoare la tehnica automobilelor.

Citește mai mult:  Adevarul


Intră pe pagina principală a site-ului pentru a vedea cele mai noi articole! Clik aici: Acasa

Adauga un comentariu

Adresa de email introdusa nu va fi publicata.
Comentariile care conțin cuvinte obscene și limbaj violent sau care instigă la ură și discriminare nu vor fi publicate!


*


Termeni si conditii