Cunoaste lumea

Noutăți

NAGY ATTILA-MIHAI: Noi, secuii, nu ne-am integrat nici acum în situația istorică de după Trianon

  •  
  •  
  •  

Text preluat din bilunarul CERTITUDINEA (disponibil în toată țara, în chioșcurile de ziare, sau în magazinul DACIA ART, deschis în București, pe Bv Carol I nr 40-42, peste drum de Biserica Armenească)

Din păcate, sunt garduri invizibile aici, la noi, în Covasna şi Harghita, între secui şi români, pe care le fac, cu declaraţiile lor şovine, baronii locali udemerişti, ca Antal Árpád András, primarul oraşului Sfântu Gheorghe, sau Tamás Sándor, preşedintele consiliului judeţean Covasna.

Dar să intrăm în actualitate, cu declaraţia lui Vona Gábor, liderului Jobbik din Ungaria, cum că el îşi asumă responsabilitatea pentru un conflict cu România, dacă e nevoie, pentru obţinerea autonomiei secuimii.

Declaraţia asta iresponsabilă reprezintă o instigare la ură, care creează acel gard invizibil, între români pe de o parte, şi unguri şi secui pe de altă parte.

Ura creează cel mai înalt gard invizibil, care poate să-i despartă pe oameni! Şi nu este bine, căci gardurile între două neamuri, pe care le-a făcut istoria, au început, încet-încet să dispară.

Gardurile de genul ăsta nu prea dispar nici după două sute de ani. De pildă, masacrele generalului Jozef  Bem în revoluţia 1848, în valea Gurghiului, sunt încă vii.

Un profesor de la facultatea de sociologie a Universităţii Babeş-Bólyai, Magyari Nándor László, secui din Ciuc, spunea ca replică la declaraţiilor lui Tőkés (că Trianon şi cele întâmplate după, constituie o durere pentru neamul ungurilor) că ungurii din Transilvania şi secuii ar trebuie să înţeleagă ce au simţi românii înainte de Trianon în Ardeal, apoi între ’40-’44, în nordul Ardealului, şi abia după aia să se plângă de durerile lor. S-a referit la, de pildă, la publicistica românilor din Ardeal, sau la aspecte din literatura românilor din Ardeal, în care este exprimată toată durerea lor.

În loc de a-l primi pe iresponsabilul Vona, care incită la ura şi creează noi garduri, greu de dărâmat, ar trebui să facem loc reflecţiei, să ne gândim la ce au simţit românii înainte de Trianon, căci asta ar fi o desfacere de gard. Pentru desfacerea de gard, prima dată trebuie să facem curat, chiar în ograda noastră.

Şi este important de ştiut că gardurile pot fi şi frustrante pentru minoritate, căci le tulbură identitatea. Iar o identitate tulburată e şi mai greu de păstrat. Schimbările istorice necesită, la o etnie, recrearea identităţii. Dacă nu va face asta, comunitatea respectivă e o comunitate frustrată.

Dacă o etnie devine minoritară, poate recrea identitatea numai în relație cu majoritatea, ca o dublă identitate. Trebuie să se integreze întro situaţie nouă, într-o majoritate oarecum  nouă.

Dacă nu o va face, nu se va reintegra nici în propria  identitate. Dacă o minoritate trăieşte, ca secuii, cu iluzia că sunt stăpâni, că ţară e încă a lor, şi românul este considerat ocupant, iluzia istorică devine o stare frustrantă, iar frustrarea distruge identitatea. Integrarea ungurilor n-ar trebuit să fie aşa de grea căci, în realitate, în Ardeal maghiarimea era minoritară faţă de români.

Integrarea în cadrul majorităţii, încă este de neînţeles pentru secui. Ei nu pot înţelege cum integrarea poate să fie, în acelaşi timp, şi un mod de a păstra identitatea, ba chiar garanţia identităţii.

Ei, bine, şi în formă dublei identităţi se poate păstra identitatea, ba chiar mai bine, decât în formă separatismului închis al autonomiei. Natura interioară a omului este deschisă la o integrare continuă în mediu, asta este ceva natural.

Din păcate, lui Vona i se dă posibilitatea de a înălța acele garduri invizibile, care pot să-i despartă pe secui de români, ceea ce reprezintă un pericol reciproc! Vona este un duşman al identităţii secuilor, identitate care trebuie obţinută, printr-o integrare organică, în cadrul majorităţii româneşti.

Instigarea sa la ură împiedică crearea unei noi identităţi, în cadrul acestei majorităţi româneşti. Noi încă n-am creat această nouă identitate, pe care eram datori s-o creăm.

Noi, secuii, după Trianon, încă nu ne-am integrat, n-am realizat nouă noastră identitate  după schimbarea de situaţie istorică de după Trianon.

Text preluat din bilunarul CERTITUDINEA (disponibil în toată țara, în chioșcurile de ziare, sau în magazinul DACIA ART, deschis în București, pe Bv Carol I nr 40-42, peste drum de Biserica Armenească)

 


Cunoaşte Lumea --> Prima pagină


  •  
  •  
  •  

Adauga un comentariu

Adresa de email introdusa nu va fi publicata.
Comentariile care conțin cuvinte obscene și limbaj violent sau care instigă la ură și discriminare nu vor fi publicate!


*


Termeni si conditii