Noutăți

Într-un parc reșițean se odihnesc locomotivele cu abur pensionate. Parcul tehnic este unul dintre cele mai mari din Europa. Galerie foto

La Reșița, oraș cu o veche tradiție în domeniul industrial, a fost înființat în deceniul opt al secolului trecut un muzeu mai puțin obișnuit. Muzeul locomotivelor cu abur! Imediat ce acesta pătrunde în parcul Triaj, ochii vizitatorului se îndreaptă, plini de curiozitate, către întâiul exponat, din cele șaisprezece. Este vorba despre o mașinărie a cărei construire a avut loc cu exact un veac înaintea înființării ineditului muzeu. Piesa, adică locomotiva Resicsza (Reșița!) datează de la 1872.

re

Sursa foto: drumliber.ro/

Muzeul locomotivelor cu abur din Reșița ne oferă oportunitatea rară de a observa modul în care au avansat, de-a lungul deceniilor, aceste complexe mașinării. Fiecare locomotivă cu abur este unică, având personalitatea sa. Și fiecare are istoria sa, din care doar o mică parte mai persistă în memoria contemporanilor. O istorie care înglobează evenimente a căror relatare ar umple zeci de volume.

re-1

Sursa foto: drumliber.ro/

Se pare că muzeul reșițean al locomotivelor pensionate ar fi cel mai mare muzeu tehnic de acest fel aflat sub cerul liber de pe întregul continent. Dacă într-adevăr așa stau lucrurile (deși e posibil ca între timp situația să se fi modificat) e un lucru demn de elogii, deși poate că locomotivelor le-ar prii, totuși, să stea la adăpost. De fier să fii și tot nu scapi de acțiunea de degradare exercitată de către Natură!

locomotive

Sursa foto: Jurnalul.ro

re-5

Sursa foto: drumliber.ro/

Pe de altă parte, locul și modul actual de expunere are un farmec aparte. Pe termen lung, ar trebui totuși ca prețioasele exponate să beneficieze de mai multă protecție deși, neîndoielnic, sunt vehicule deosebit de robuste, cum astăzi nu prea se mai fabrică, de când cu economia la materiale și cu mania de a produce mult, repede și… nu mai zicem.

re-2

Sursa foto: drumliber.ro/

La jumătatea secolului trecut, pe porțile fabricii din Reșița ieșiseră deja o mie de locomotive, din cele puse în mișcare de energia aburilor. În anii ′60 epoca de producție a locomotivelor cu aburi lua sfârșit la Reșița, debutând cea a locomotivelor moderne. Numai două dintre exponatele din parcul Triaj nu provin din producția autohtonă!

re-4

Sursa foto: drumliber.ro/

„Forțoasa” expoziției este o locomotivă care putea trage după ea vagoane încărcate însumând multe sute de tone. „Iuțeala” maximă a vehiculului era de 110 kilometri pe oră, după cum se vede. E foarte probabil ca, fiind trecute cu vederea anumite riscuri, o asemenea locomotivă să poată goni mult mai iute, în lipsa încărcăturii.

re-3

Sursa foto: drumliber.ro/

Ar fi culmea să aflăm că în urmă cu 70-80 de ani trenurile românești nu aveau întârzierile care astăzi sunt ceva obișnuit. Oare cine vrea ca nici trenurile, nici alte lucruri, să nu mai meargă cum trebuie în România? Oricine ar fi, noi să nu uităm un lucru: fie roata și pătrată, tot se-ntoarce ea odată. Va veni și binele, că rău a fost destul. Acum, mai depinde și de noi, de cât de bine și de iute ne mișcăm!

Autor: Tomi Tohăneanu

Surse:  wikipedia.org, agerpres.ro

Sursa foto 1:  pixabay.com/

Sursa foto 2, 3, 4, 5, 6, 7: drumliber.ro/


Intră pe pagina principală a site-ului pentru a vedea cele mai noi articole! Clik aici: Acasa

Adauga un comentariu

Adresa de email introdusa nu va fi publicata.
Comentariile care conțin cuvinte obscene și limbaj violent sau care instigă la ură și discriminare nu vor fi publicate!


*


Termeni si conditii