Noutăți

Incident unic și uluitor, în istoria aviației: un avion supersonic a fost doborât de către… proiectilele lansate din propriile tunuri. Cum s-a întâmplat?

În anul 1956, compania aerospațială Grumman testa noul său avion de luptă, F-11 Tiger, în zona de coastă a statului New York. După ce tunurile sale au tras o rafală, puternicul avion a suferit o avarie subită, cu consecințe grave. Ce s-a petrecut? De necrezut este că avionul a fost ciuruit de către… propriile proiectile!

F-11 Tiger a fost cel de-al doilea model de avion supersonic intrat în serviciul Marinei militare americane, capabil să atingă viteza de 1356 km/h, una remarcabilă pentru anii ’50. Totodată, era primul avion supersonic realizat de către corporația Grumman. Experiența de lucru cu supersonicele era redusă, atât din partea fabricanților, cât și din cea a personalului navigant.

avion 2

F11 Grumman

La 21 sepetembrie 1956, un pilot de testare zbura în zona de coastă din Long Island, fără să bănuiască ce avea să se întâmple cu avionul său F-11. La un moment dat, a pus în funcțiune toate cele patru tunuri Colt Mk 12 de 20 de milimetri iar după această rafală aparatul a efectuat o manevră bruscă de coborâre, conform misiunii de testare. La foarte puțină vreme, pilotul îngrozit avea să observe cum parbrizul aparatului de zbor crapă iar motorul începe să emită zgomote neobișnuite și își pierde puterea.

Pilotul (fost combatant în Cel de-al Doilea Război Mondial) s-a întors, cu avionul avariat, către pista de aterizare, aflată în Long Island. În încercarea disperată de aterizare, supersonicul s-a facut praf și pulbere, însă, din fericire, pilotul a scăpat cu viață. A reușit să piloteze, din nou, peste câteva luni.

În momentele ce au urmat după ce avionul a fost avariat, pilotul a crezut că evenimentul a avut loc în urma lovirii unui stol de păsări, așa cum s-a mai întâmplat, în trecut, cu alte avioane. Însă investigațiile ulterioare și examinarea epavei au scos la iveală că accidentul a fost unul inedit. Că, practic, pilotul și-a împușcat propria aeronavă, care, după ce rafala a fost trasă, a coborât cu mare repeziciune, de la 13.000 la 7.000 de picioare.

Avionul de testare

explicatii

La efectuarea manevrei de coborâre bruscă, avionul a nimerit într-un fascicul de proiectile de 20 mm lansate din armamentul de la bord cu aproximativ 11 secunde înainte. Deși au țâșnit precum fulgerul prin gurile tunurilor (cu o viteză superioară aparatului de zbor), în aer proiectilele și-au încetinit viteza suficient de mult pentru ca, printr-un straniu concurs de condiții, să se reîntâlnească cu avionul din care fuseseră lansate, după ce acesta a efectuat manevra de coborâre, în plină viteză. Viteza proiectilelor s-a redus drastic, în timp ce avionul Tiger a accelerat, la maximum. Proiectilele și avionul s-au „reîntâlnit” iar consecințele au fost cele descrise.

avion

Incidentul a fost regretabil însă nu a fost interpretat, ulterior, în defavoarea pilotului și nici în cea a producătorului aparatului de zbor. Marina SUA a comandat 200 astfel de aeronave, care au fost înlocuite, după câțiva ani, de către alte aparate de zbor, precum F-8 Crusader sau F-4 Phantom. Avioanele F-11 au fost folosite și de către faimoasa escadrilă de zbor demonstrativ „Blue Angels” (Îngerii Albaștri), până în anul 1969.

Incidentul în care a fost implicat avionul F-11 Tiger în septembrie 1956 face parte din categoria celor care au o șansă la un milion, de a se petrece!

F 11

F-11 Tiger

Surse: www.popularmechanics.com, www.aerofiles.com, sciencebasedlife.wordpress.com

Autor: Tomi Tohaneanu


Intră pe pagina principală a site-ului pentru a vedea cele mai noi articole! Clik aici: Acasa

Adauga un comentariu

Adresa de email introdusa nu va fi publicata.
Comentariile care conțin cuvinte obscene și limbaj violent sau care instigă la ură și discriminare nu vor fi publicate!


*


Termeni si conditii