Noutăți

Acesta a fost cel mai mare vas construit vreodată: de două ori mai mare decât Titanicul, giganticul vapor a fost scufundat, dar… a navigat din nou, vreme de 21 de ani!

Colosul plutitor a fost botezat Seawise Giant și era atât de mare încât nu a putut naviga prin Canalul Mânecii. Pentru a fi oprit, giganticul vas de 564.000 de tone avea nevoie de o distanță de cinci mile. Vasul, care avea o lungime de aproape 460 de metri, a fost bombardat și scufundat în anul 1988, dar ulterior a fost scos la suprafață, reparat și repus în uz. Seawise Giant a trecut pe la șase proprietari și a mai navigat vreme de 21 de ani, după ce a fost reintrodus în exploatare. În anul 2010 viața gigantului a luat sfârșit, fiind casat. Dezmembrarea sa a fost o operațiune complexă, fiind încredințată unui șantier naval indian. La operațiune au participat zeci de mii de muncitori.

Tancul petrolier Seawise Giant a fost construit în Japonia anului 1979. De-a lungul celor peste trei decenii de existență, vasul de transport, dublu ca dimensiuni față de faimosul Titanic, a avut mai multe nume. În anul 1988 vasul a fost scufundat de către bombele armatei irakiene, în timpul confruntărilor cu Iranul. Chiar dacă, inițial, părea că nu mai era nimic de făcut, supertancul a putut fi scos la suprafață, reparat și trimis din nou în larg.

b

a

 

Tancul petrolier construit la Kanagawa, a fost comandat de către un magnat grec, însă, până la urmă acesta a refuzat să-l mai preia, fiind vândut unei companii din Hong Kong. Noul proprietar a găsit de cuviință să mărească și mai mult dimensiunile și capacitatea de transport ale tancului petrolier. Numai cârma sa cântărea cât 46 de elefanți, în vreme ce motorul avea o greutate de 50 de tone. Încărcat la maximum, Seawise Giant, cel mai mare vas de acest fel construit vreodată, avea o greutate de 657.000 de tone.

b

Ani la rând, colosul a cărat petrol din Orientul Mijlociu în SUA.  Pe când era ancorat în apele puțin adânci din preajma insulei Larak, vasul a fost bombardat de către irakieni, aprinzându-se într-o clipită, precum un chibrit gigantic, și în cele din urmă scufundându-se. După ce conflictul militar a luat sfârșit, supertancul Seawise Giant a fost scos la suprafață de către experții norvegieni. Epava a fost trimisă în Singapore, pentru ample reparații. Colosul a fost relansat la apă sub numele de Happy Giant. Vasul a purtat, mai apoi, numele de Knock Nevis și Jahre Viking, pe când s-a aflat în exploatarea norvegienilor.  d

f

Avantajat prin extraordinara capacitate de transport, imensul tanc petrolier avea și un mare inconvenient: nu putea naviga prin unele dintre cele mai importante canale ale lumii. Canalul Mânecii, Canalul Suez și Canalul Panama s-au dovedit prea puțin adânci pentru cel mai mare vas care a existat vreodată. Odată ajuns la viteza sa maximă, de peste 30 de kilometri pe oră, supertancul avea nevoie de cinci mile pentru a se opri din deplasare. Astăzi, din Seawise Giant mai există decât ancora, ce cântărește 36 de tone și este expusă la Muzeul Maritim din Hong Kong.

?????????????????????????????????????????????

e

g

Sursa: www.dailymail.co.uk

Autor: Tomi Tohaneanu


Intră pe pagina principală a site-ului pentru a vedea cele mai noi articole! Clik aici: Acasa

Adauga un comentariu

Adresa de email introdusa nu va fi publicata.
Comentariile care conțin cuvinte obscene și limbaj violent sau care instigă la ură și discriminare nu vor fi publicate!


*


Termeni si conditii