Noutăți

Această navă de luptă este unică în lume! Navele de acest fel au făcut istorie…

Grecii antici erau, după cum ni-i arată istoria, foarte buni navigatori. Dat fiind că în Antichitate bătăliile navale erau ceva obișnuit, „inginerii” acelor vremuri se străduiau să conceapă nave cât mai rapide, manevrabile și puternice. Printre aceste nave se numărau triremele, adică un tip de galere (vase ce erau deplasate prin folosirea vâslelor) care dispuneau de trei rânduri de vâsle. Triremele erau utilizate de către popoarele mediteraneene – greci, romani, fenicieni.

În anul 1987, un antreprenor din Pireu a construit o asemenea navă, inconfundabilă prin eleganța și aspectul său, după veacuri numeroase în care astfel de vase nu au mai fost făurite. Respectiva triremă a fost numită „HS Olympias”, există și azi, fiind unica de acest fel din lume. Pentru ca „HS Olympias” să fie gata de lansare au trecut doi ani. Cam tot atât dura și în Antichitate construirea unei trireme. Pentru construirea sa, inginerii au trebuit să coopereze îndeaproape cu istoricii. Vasul „HS Olympias” a fost construit din lemn de stejar de Virgina și pin de Oregon.

r

a

„Modernul vas de tip antic” a fost supus unor teste pe mare, în perioda 1987-1994, cel mai important dintre acestea având loc în 1987, când trirema a fost pusă în mișcare de către 170 de vâslași voluntari – bărbați și femei. Vasul propulsat de către mulțimea de vâsle, la fel ca în antichitatea greco-romană, a atins, atunci, o viteză de 17 km/h și a efectuat o întoarcere la 180 de grade de toată frumusețea, pe care puține nave moderne sunt capabile s-o execute.

Performanțele triremei moderne au dovedit, chiar și cu un echipaj format din amatori, că Tucidide nu exagera câtuși de puțin atunci când elogia manevrabilitatea și viteza de care erau capabile aceste vase de atac.

În 1993, trirema de tip grecesc a fost trimisă tocmai în Marea Britanie, pentru a lua parte la un eveniment în care se sărbătoreau 2500 de ani de la apariția democrației. Eleganta galeră a fost folosită și în anul 2004, pentru a transporta Flacăra Olimpică, de la Keratsini la Pireu. Astăzi, „HS Olympias” se odihnește într-un doc, la Palaio Faliro, Atena.

Triremele au făcut legea pe Marea Mediterană veacuri întregi, din secolul VI î.e.n. și până în secolul IV e.n. Atena a ajuns, în Antichitate, la statutul de putere maritimă datorită numărului mare de trireme deținute – vase iuți și ușor de manevrat, în confruntările navale.

p

b

 

o

d

Dacă Plinius cel Bătrân considera că triremele au fost inventate de către locuitorii din Corint, studiile moderne le atribuie fenicienilor acest merit. În anul 525 î.e.n. Policrate, conducătorul din Samos, dispunea, deja, de zeci de trireme, după cum arată Herodot.

O triremă din acele vremuri avea un echipaj format din 200 de membri, în fruntea cărora se aflau cinci oameni cu rol de conducere; zece marinari se ocupau doar de pânze. Triremele antice puteau atinge o viteză de circa 30 km/h, datorită antrenamentului și calităților marinarilor, dar mai ales a calităților constructive ale vaselor.

m

l

k

g

f

i

Surse: www.hellenicnavy.gr, wikipedia.org, www.thevintagenews.com

Autor: Tomi Tohaneanu


Intră pe pagina principală a site-ului pentru a vedea cele mai noi articole! Clik aici: Acasa

Adauga un comentariu

Adresa de email introdusa nu va fi publicata.
Comentariile care conțin cuvinte obscene și limbaj violent sau care instigă la ură și discriminare nu vor fi publicate!


*


Termeni si conditii