Ziua Mondială a Profesorului

Chiar înainte de Ziua Mondială a Profesorului (5 octombrie), UNESCO a publicat noi date care arată că 44 de milioane de profesori sunt încă necesari pentru a atinge obiectivul de a oferi tuturor învățământ primar și secundar până în 2030.
Problema nu este doar una de finanțare, dar și neatractivitatea profesiei. UNESCO face 7 recomandări statelor sale membre pentru a îmbunătăți statutul profesorilor.
„Profesorii joacă un rol vital în societățile noastre, dar această profesie se confruntă cu o criză majoră a vocațiilor. În unele regiuni ale lumii lipsesc candidați. Alte regiuni se confruntă cu o rată foarte mare de abandon școlar în primii câțiva ani de muncă. În ambele cazuri, răspunsul este același: trebuie să prețuim mai bine, să pregătim mai bine și să sprijinim mai bine profesorii”, a declarat Audrey Azoulay, director general UNESCO.
În 2016, UNESCO a estimat deficitul global de profesori la 69 de milioane. Într-o nouă analiză publicată de Ziua Mondială a Profesorului din 2023, Organizația constată că deficitul a fost redus cu aproape o treime; noua estimare este de 44 de milioane. Situația s-a îmbunătățit, dar nu suficient pentru a satisface nevoile globale de educație.
Regiunea care a înregistrat cele mai multe progrese este Asia de Sud, unde deficitul s-a redus la jumătate din 2016, până la un deficit estimat de 7,8 milioane de profesori.
În schimb, Africa Subsahariană a înregistrat puține progrese și reprezintă singură 1 din 3 din deficitul global actual.
În Europa și America de Nord, în ciuda ratei scăzute a natalității, deficitul de cadre didactice este a treia ca mărime din toate regiunile lumii, având nevoie de 4,8 milioane de profesori suplimentari. În America Latină și Caraibe, există un deficit de 3,2 milioane.
UNESCO a efectuat cercetări pentru a înțelege mai bine motivele acestei penurii de profesori. O analiză a datelor de uzură din 79 de țări din diferite regiuni ale lumii și la diferite niveluri de dezvoltare relevă că predarea ca profesie este prea adesea neatractivă.
Acest lucru are ca rezultat eșecul de a recruta tineri pentru profesie și o creștere evidentă a ratei abandonului școlar pe parcursul carierei lor.
O multitudine de probleme pot pune presiune asupra condițiilor de muncă, variind de la lipsa de rechizite, care pune o presiune crescută asupra volumului de muncă al profesorilor, până la responsabilități administrative împovărătoare și conducere slabă a școlii, care poate submina moralul profesorilor.
Nivelurile de stres sunt, de asemenea, o problemă: profesorii care se confruntă cu „mult” stres la locul de muncă au șanse de peste două ori mai mari să vrea să părăsească profesia, mai ales în primii cinci ani.
Salariile mici fac, de asemenea, profesia mai puțin atractivă. La nivel global, doar una din două țări plătește profesorii din școala primară la fel de mult sau mai mult decât alte profesii care necesită un nivel de calificare similar.
Profesorii bărbați părăsesc, în general, profesia cu rate mai mari decât colegii lor. Rata globală de uzură a bărbaților în 2021 a fost de 9,2% pentru profesorii primari, comparativ cu rata feminină de 4,2%.
Acest lucru se datorează în special faptului că bărbații au adesea mai multe oportunități profesionale în alte sectoare și pot schimba mai ușor cariera și părtinirile de gen, inclusiv convingerile privind cine ar trebui să fie responsabil pentru educația copiilor.
Puține țări raportează când profesorii părăsesc profesia de-a lungul carierei, dar datele disponibile arată că profesorii de la începutul carierei au mai multe șanse să părăsească profesia decât colegii lor mai experimentați – ceea ce demonstrează că au nevoie de mai mult sprijin pentru a face față volumului de muncă.
7 măsuri recomandate de UNESCO
Având în vedere deficitul sistemic de cadre didactice, UNESCO recomandă șapte măsuri pentru a face profesia de profesor mai atractivă, care să fie adaptate în funcție de situațiile și problemele naționale:
- Investește în îmbunătățirea formării inițiale a profesorilor și în programele de dezvoltare profesională continuă.
- Stabiliți programe de mentorat care îmbină profesorii experimentați cu alții mai noi și încurajează colaborarea între egali.
- Asigurați-vă că profesorii primesc salarii și beneficii competitive, în special în legătură cu alte profesii care necesită niveluri similare de calificare, precum și oportunități de avansare.
- Raționalizați sarcinile administrative și documentele pentru a permite profesorilor să se concentreze mai mult pe predare și mai puțin pe birocrație.
- Promovați un echilibru sănătos între viața profesională și viața privată prin stabilirea de așteptări rezonabile pentru orele de lucru și reducerea volumului de muncă inutil.
- Oferiți acces la servicii de sănătate mintală și de consiliere pentru a ajuta profesorii să facă față stresului și provocărilor emoționale.
- Promovați conducerea școlii puternică și susținătoare, care apreciază contribuția profesorilor, oferă feedback constructiv și încurajează un mediu de lucru pozitiv.
UNESCO
Cunoaşte Lumea --> Prima pagină
Adauga un comentariu