Primul fotograf străin primit în URSS

Margaret Bourke-White (1904-1971) este prima femeie fotoreporter american de război și primul fotograf străin căruia i-a fost permis să fotografieze industria sovietică.
Unul dintre clienții lui Bourke-White a fost Otis Steel Company. Succesul ei s-a datorat abilităților ei atât cu oamenii, cât și tehnicii sale.
Experiența ei la Otis este un bun exemplu. După cum explică în cartea Portretul meu, oamenii de la Otis au fost reticenți să o lase să fotografizez, având motivele lor.
În primul rând, producția de oțel era o industrie de apărare, așa că doreau să fie siguri că securitatea națională nu era pusă în pericol.
În al doilea rând, ea era o femeie și, în acele zile, oamenii se întrebau dacă o femeie și aparatele ei delicate puteau face față căldurii intense, pericolelor și, în general, condițiilor murdare din interiorul unei fabrici de oțel.
Când în sfârșit a obținut permisiunea, au început probleme tehnice.
Filmul alb-negru din acea epocă era sensibil la lumina albastră, nu la roșul și portocaliul oțelului fierbinte (După cuvintele colaboratorului ei, lumina ambientală roșie-portocalie nu avea „valoare actină”).
Ea a rezolvat această problemă aducând un nou stil de flacără cu magneziu pentru a-și lumina scenele. Abilitățile ei au rezultat în unele dintre cele mai bune fotografii ale fabricilor de oțel din acea epocă, care i-au câștigat atenția națională.
De asemenea, a călătorit în Europa pentru a înregistra cum se descurca Germania, Austria și Cehoslovacia sub nazism. Bourke-White a fost „primul fotograf profesionist occidental căruia i s-a permis să intre în Uniunea Sovietică”.
Ea a călătorit acolo în veri consecutive între 1930 și 1932 pentru a documenta Planul cincinal. În timp ce se afla în URSS, ea l-a fotografiat pe Iosif Stalin și a făcut portrete mamei și mătușii lui Stalin când a vizitat Georgia.
De asemenea, a făcut portrete ale altor oameni celebri din Uniunea Sovietică, cum ar fi Karl Radek, Serghei Eisenstein și Hugh Cooper.
Ea a remarcat că călătoriile și munca acolo au necesitat multă răbdare și, în general, au avut impresii mixte, dar pozitive despre URSS.
Fotografiile ei au fost publicate pentru prima dată în revista Fortune în 1931 sub titlul Eyes on Russia și apoi ca o carte cu același nume de Simon și Schuster.
Aceste fotografii au devenit în plus „o serie în șase părți în New York Times (1932), un portofoliu foto de lux (1934) și un set de fotomurale pentru consulatul sovietic din New York (1934).
Alte fotografii au circulat în expoziții, cărți și periodice de pe tot globul, în special în reviste și cărți poștale sovietice de la începutul anilor 1930.”
Bourke-White s-a întors în Uniunea Sovietică în 1941, în timpul celui de-al Doilea Război Mondial. Lucrările rezultate au fost publicate într-o carte intitulată Shooting the Russian War în 1942.
Ea a lucrat ca fotograf pentru revista Life în timpul războiului din Coreea din 1950-1953. Bourke-White este cunoscută la fel de bine atât în India, cât și în Pakistan pentru fotografiile ei cu Dr. Bhimrao Ramji Ambedkar la casa lui Rajgriha, Dadar în Mumbai, cu ocazia celei de-a treia apariții a cărții sale, care a fost publicată în decembrie 1940 sub numele de Thoughts on Pakistan (Gânduri despre Pakistan).
Cartea a fost republicată în 1946 sub titlul India’s Political What’s What: Pakistan or Partition of India. Aceste fotografii au fost publicate pe coperta revistei Life.
Ea i-a mai fotografiat pe M. K. Gandhi (la roata lui care se învârte) și pe fondatorul Pakistanului, Mohammed Ali Jinnah (în poziție verticală pe scaun).
Fotografiile lui Bourke-White se află la Muzeul Brooklyn, Muzeul de Artă din Cleveland, Muzeul de Artă din New Mexico și Muzeul de Artă Modernă din New York, precum și în colecția Bibliotecii Congresului SUA.
Un fotomural pe care l-a creat pentru NBC în 1933, pentru Rotunda din sediul central al radiodifuzorului Rockefeller Center, a fost distrus în anii 1950.
În 2014, când au fost reconstruite Rotunda și Scara Mare care duce la ea, fotomuralul a fost recreat fidel în formă digitală pe ecranele LED de 360 de grade de pe pereții Rotundei. Formează una dintre opririle din NBC Studio Tour.
Multe dintre manuscrisele, suvenirele, fotografiile și negativele ei sunt găzduite în secțiunea Colecții Speciale a Bibliotecii de Păsări a Universității din Syracuse.
Cunoaşte Lumea --> Prima pagină
Adauga un comentariu