Cunoaste lumea

Noutăți

Tunelurile care trec pe sub râul Tamisa din Londra și recordurile pe care le-au stabilit

  •  
  •  
  •  

Primul tunel pe sub râul Tamisa din Londra a fost realizat în 1843 între cartierele Wapping și Rotherhithe, fiind și primul tunel din lume construit pe sub o apă. Prima lui utilizare a fost pentru traversare pietonală și a fost denumit Tunelul Tamisei.

Thames_tunnel_shield
Al doilea a fost construit în 1870 în zona Turnului Londrei, inițial ca tunel pentru trenuri, apoi pentru pietoni și mai târziu metrou, fiind la vremea respectivă primul tunel din lume pentru garnituri de tren construit pe sub o apă.

În 1890 a mai fost construit un tunel, între stațiile de tren Borough și King William Street, fiind primul tunel electrificat din lume.

Alte 17 tuneluri au mai fost construite în Londra pe sub Tamisa din 1897 și până în prezent, cel mai recent în 2009, unul singur fiind scos din folosință între timp. Din cele 19 tuneluri funcționale, două servesc pentru trecerea pietonilor, 11 pentru garnituri de tren și metrou, două exclusiv pentru mașini, două pentru transport combinat mașini și metrou și două pentru utilități.

article-0-07442EF1000005DC-790_634x457foto: tunelul Tamisei

Primul tunel din lume construit pe sub o apă: Tunelul Tamisei.

Tunelul Tamisei are o lungime de aproape 400 de metri și adâncimea de peste 20 de metri. Tunelul reprezintă un important reper istoric în proiectarea acestor structuri inginerești. Este vorba despre primul tunel din lume scufundat în apă. La construirea sa, conceptul săpării cu scut a tunelurilor, pentru a nu se surpa în timpul lucrărilor, a fost aplicat în premieră mondială. Forarea protejată a tunelurilor a fost realizată cu un dispozitiv dezvoltat de Sir Marc Isamabard Brunel. Construirea aestui tunel a fost una dintre inovatțiile incredibile de la începutul secolului al nouăsprezecelea. Ca urmare, vizitatorii plăteau pentru a intra în zona de lucru, Brunel găzduind chiar concerte și banchete în interiorul structurii nefinalizate. Când construirea tunelului a fost terminată, în 1843, Regina Victoria l-a proclamat cavaler al coroanei pe Brunel pentru contribuția sa inginerească ce avea să schimbe lumea.

npg_npg_89_largeSir Marc Isamabard Brunel a fost un un om de știință englez, inginer specializat în inginerie civilă și navală. Este cunoscut îndeosebi pentru construirea Great Western Railway (calea ferată din vestul Angliei, ce leagă Londra de Bristol) care, prin realizarea a numeroase tuneluri și poduri metalice, a revoluționat transporturile publice și ingineria modernă. Brunel a stabilit standarde noi pentru construcția căilor ferate, efectuând studii topografice atente pentru a reduce la minimum pantele și curbele.

A rămas celebru și prin seria de vapoare proiectate, printre cele mai mari din acea epocă, unul dintre acestea fiind și prima navă transatlantică având carenă metalică și propulsată de o elice.

În 2002, Brunel a fost plasat pe locul doi în clasamentul 100 Greatest Britons („Cei mai mari 100 de britanici din toate timpurile”) alcătuit de BBC în urma unui sondaj public.

brunelsurse: dailymail.co.uk, wikipedia, tendintein.ro


Cunoaşte Lumea --> Prima pagină


  •  
  •  
  •  

Adauga un comentariu

Adresa de email introdusa nu va fi publicata.
Comentariile care conțin cuvinte obscene și limbaj violent sau care instigă la ură și discriminare nu vor fi publicate!


*


Termeni si conditii