DACII DIN SPANIA – Regele Alfonso X el Sabio, urmașul lui Deceneu. Investigație a jurnaliștilor de la Formula AS, în Spania…

„Iar Dicineo i-a învățat pe geți aproape toată filozofia și fizica și teoria și practica și logica și rânduiala celor douăsprezece semne și cursul planetelor și creșterea și descreșterea lunii și mersul soarelui și astrologia și astronomia și științele naturale…”. (Alfonso X el Sabio, Estoria de España)
Am pornit să căutăm un rege. Un rege spaniol, un rege ca nimeni altul: Alfonso X de Castilia, rămas în istorie cu supranumele de el Sabio (Înțeleptul).
Un rege care, vreme de trei decenii și mai bine, din 1252 până în 1284, cât a durat domnia sa, s-a străduit să-și apropie și să ducă mai departe, prin toate faptele sale, înțelepciunea celui pe care l-a considerat strămoșul său de drept: Deceneu, dacul.
Pagini întinse din cronica scrisă sub îndrumarea lui povestesc despre un regat fabulos și îndepărtat, Daçia, cel din care au purces geții și goții, ca să cucerească lumea, despre Dunăre, despre strămoșii săi: enigmaticul don Zalmoxen „minunat de înțelept în filosofie”, despre marele rege don Boruista „care a luat pământurile germanilor” și despre don Dicineo Înțeleptul, sfetnic al lui Boruista și aproape sfânt.
Regele Alfonso așeza la temelia regatului său spaniol, marea istorie dacică. Pentru el, nu există nicio îndoială: era unul dintre ei, urmașul lor de drept. Datoria lui, spusă explicit în cărțile sale, era să le poarte gloria mai departe.
Dacia, ubi et Gothia

Suntem șase oameni. Șase jurnaliști care au plecat din țara lor, care astăzi se numește România, ca să descifreze tainele vechi ale istoriei spaniole.
De la București la Madrid sunt mai bine de trei mii de kilometri. Trei mii și mai bine de kilometri de șosele și autostrăzi, ca să ajungi până în țara asta stranie, aproape pustie și nepământeană, Spania.
Sunt întinderi nesfârșite, în care pământul se vălurește până la orizont, acolo unde nu se mai află decât cerul.
Cer și pământ: un pământ arid, roșu, stâncos, presărat din loc în loc cu așezări fantomatice, albite de soare, mici oaze de viață dintr-un peisaj încremenit.
Prezentul, viața și zumzetul ei de acum au devenit, cumva, în tot decorul ăsta fantastic, o iluzie îndepărtată. Autostrada pe care te afli nu te mai poartă doar spre Madrid, ci în inima timpului, acolo unde trebuie să te întâlnești cu un rege ca nimeni altul.
Și, totuși, prezentul e aici, în buzunarul tău, într-un telefon care sună. Salut! E un prieten din orașul tău, orașul tău care se află acum la trei mii de kilometri distanță.
Te întreabă unde ești, îi spui. Te întreabă de ce te afli aici, îi spui și asta: pentru că un rege spaniol și-a făurit destinul pe temeiul strămoșilor săi daci. Pentru că istoria Spaniei a fost scrisă sub pecetea lui Zamolxe, Burebista și Deceneu.
Prietenul tace, face o pauză și te întreabă dacă ești nebun. Nu, nu ești, îi răspunzi. Pentru că nu tu ai inventat toate astea, ci ele sunt scrise în toate cărțile vechi de istorie spaniolă.
Suntem șase oameni și nu suntem nebuni. Am venit până aici cu uimirea și întrebările noastre. Istoria a fost scrisă, bătută în cuie, a devenit imposibil de clintit.
Nu e nicio îndoială: goții au ajuns în partea aceasta a Europei în anul 456, ca să întemeieze marele regat spaniol. Aceeași istorie oficială pomenește însă de numele vechi al primelor triburi gotice: geații.
În 271, de pildă, ni se spune că goții se stabilesc pe teritoriul vechii Dacii, aflată atunci sub stăpânire romană.
De aici vor merge tot mai departe, pentru ca în 410, sub conducerea lui Alaric, să treacă prin foc și sabie Roma. Armatele lor sunt cele care aduc sfârșitul marelui Imperiu Roman de Apus.
Viața glorioasă a Romei, așa cum o știm, încetează sub năvălirea gotică. Ca principală sursă este citat Iordanes, cu a sa De origine actibusque Getarum (Despre originea și marile fapte ale geților sau, pe scurt, Getica).
Ce nu mai citează, însă, istoria oficială, este că același Iordanes, în aceeași lucrare, spune că goții sunt geți și că „în al doilea loc de ședere, adică pe pământul Daciei, l-au avut pe Zalmoxes, iar acesta era de o erudiție filozofică admirabilă; de aceea goții s-au arătat mereu mai înțelepți ca toți barbarii și asemenea grecilor”.
Aceasta este, deja, partea de istorie care nu mai e pomenită, deși ea a fost scrisă și a însemnat căpătâiul unor popoare, veacuri și veacuri la rând.
Getica lui Iordanes apărea în anul 551 și dispărea, ciudat, vreme de veacuri, ca să fie recuperată și cinstită abia din secolul al XIII-lea.
În schimb, istoricul creștin din antichitatea romană, Paulus Orosius, refugiat în Africa de groaza cuceritorilor goți, scria, la puțin timp după cucerirea Romei de către armata lui Alaric, Dacia, ubi et Gothia (Dacia, unde e și Goția).
Apoi continua: „Iar nu de mult, geții, care se numesc astăzi goți, de care Alexandru cel Mare a zis că trebuie să te ferești, de care Pirrhus s-a îngrozit și chiar și Cezar i-a ocolit, părăsindu-și și golindu-și sălașurile, au intrat cu toții în provinciile romane…”.
După ce au supus întreaga Europă, plecați, cum o arată toate hărțile de azi, din Dacia, geții, care se numeau, în anul 456, goți, ajungeau și rămâneau în provincia romană din Spania. Nu, nu suntem nebuni: de asta am pornit într-un drum atât de lung, ca să ajungem la adevăr.
Jugul triumfului getic

Pe treptele uriașei Biblioteci Naționale din Madrid, unul lângă altul, împietriți în nemurire, se află un sfânt și un rege.
Sfântul Isidor din Sevilia, născut în anul 560 și plecat la ceruri 76 de ani mai târziu, în 636, arhiepiscop hispanic și unul dintre marii Părinți apuseni ai Bisericii, și Regele Înțelept, Alfonso X, 1221-1284. Un bătrân erudit, cu privirea adâncită în taina lucrurilor lumii și un tânăr superb, care întinde spre oameni rodul înțelepciunii sale, o pagină scrisă…
Ca să ajungi la intrarea în marea bibliotecă, unde te așteaptă statuile lui Lope de Vega și Cervantes, trebuie să treci printre Sfânt și Rege. Sunt acolo, primii, pe aceeași treaptă, la temelia fabuloasei culturi spaniole. Nu se putea altfel. Isidor din Sevilia, got (adică get) la origine, a fost primul mare cărturar al regatului spaniol.
Iar Alfonso X este considerat astăzi poate cel mai cult rege din istoria monarhiilor lumii. La începutul secolului al VII-lea, când Isidor își scria operele, goții (geții) erau de mult în Spania și amintirea șederii lor în Dacia devenea obiect de preocupare istorică.
Isidor își scrie cronica sa Historia de regibus Gothorum, Wandalorum et Suevorum (Istoria despre regii goților, vandalilor și suevilor) pentru a lăuda „fecunditatea glorioasă” a poporului gotic căruia „îi slujea ascultătoare Roma însăși”, doar că el pornește de la afirmația lui Paulus Orosius, că goții sunt geții de altădată.
Doar că marele cărturar spaniol merge mai departe de atât și, folosindu-și copleșitoarea erudiție etimologică și genealogică, arată, printr-o teorie proprie, că goții sunt chiar geții.
Concluziile lucrării sale sunt limpezi: „Locuind lângă împărăția scitică unde sunt munți înalți, ei stăpâneau acești munți împreună cu alte neamuri, de unde, alungați de năvala hunilor, au trecut Dunărea și s-au supus romanilor.
Dar neputând suporta nedreptățile acestora, mânioși, năvălesc în Tracia, pustiesc Italia, se îndreaptă asupra Galiliei și trecând fără împotrivire Munții Pirinei, ajung până în Spania, unde și-au așezat sălașul vieții și al Imperiului lor”.
Roma însăși, spune Isidor, a ajuns „să primească jugul triumfului getic”. În elogiul adus Spaniei, în încheierea lucrării sale, Isidor scrie că aceasta este țara unde „înflorește glorioasa fecunditate a poporului getic” (Geticae gentis gloriosa fecunditas).
Ce ar mai fi de spus, când lucrurile au fost de multe scrise, iar oamenii care au făcut-o te privesc acum din nemurirea lor încremenită în piatră? Doar să urci treptele Bibliotecii Naționale și să te oprești o clipă între un sfânt și un rege. Apoi să intri ca să afli povestea unui manuscris pierdut.
Citește mai mult: Formula AS
Cunoaşte Lumea --> Prima pagină
Adauga un comentariu