Calea Ferată Transiraniană, în patrimoniul UNESCO (Foto)

Calea Ferată Transiraniană a fost un proiect major de construcție a căii ferate începute în Pahlavi Iran în 1927 și finalizată în 1938, sub conducerea monarhului iranian de atunci Reza Shah.
A fost construită în întregime cu capital indigen și leagă capitala Teheran de Bandar Shahpur (acum: Bandar-e Emam Khomeyni) din Golful Persic în sud și Bandar Shah (acum: Bandar Torkaman) de la Marea Caspică în nord, prin Ahvaz și Ghom.
În 1961, sub fiul lui Reza Shah, Mohammad Reza Pahlavi, a fost extinsă de la Bandar Shah la un nou terminus în Gorgan.
În timpul reformelor funciare ale lui Mohammad Reza Pahlavi din 1963, ca parte a „Revoluției Albe”, calea ferată transiraniană a fost extinsă pentru a lega Teheranul de Mashhad, Tabriz și Isfahan.
Traseul inițial din 1938 Bandar Shahpur-to-Bandar Shah a fost desemnat ca sit al Patrimoniului Mondial UNESCO în iulie 2021.
În 1936, Beyer, Peacock & Company a furnizat Iranului patru locomotive articulate Garratt 4-8-2+2-8-4. În 1938, acestea au devenit clasa 86.01.
Până la invazia britanică a Iranului în 1941, aceste Garratts par să fi fost singurele locomotive britanice cu ecartament standard din Iran.
Producătorii germani au furnizat 65 de locomotive cu abur pentru deschiderea liniei în 1938. 49 au fost consolidări 2-8-0: 24 de la Krupp formând clasa 41.11, 16 de la Henschel & Son formând clasa 41.35 și nouă de la Maschinenfabrik Esslingen formând clasa 41.51. Celelalte 16 au fost Henschel 2-10-0 Decapode formând clasa 51.01.
Calea Ferată Transiraniană a achiziționat 10 dintre locomotivele pe care Kampsax le-a folosit pentru a construi linia.
Acestea au fost locomotive de marfă Gölsdorf cu doi cilindri compuse 0-10-0, construite între 1909 și 1915 – Căile Ferate de Stat austriece clasa 80 de Wiener Neustädter Lokomotivfabrik, Lokomotivfabrik Floridsdorf și Lokomotivfabrik der StEG din Viena și de Breitfeld-Daněk în Boemia.
Când calea ferată iraniană și-a introdus noul sistem de numerotare în 1938, Gölsdorf 0-10-0 și-au păstrat numerele austriece originale.
În 2014, legătura feroviară Kazahstan-Turkmenistan-Iran, parte a Coridorului Internațional de Transport Nord-Sud, a fost finalizată și operațională, legând Kazahstanul și Turkmenistanul de Iran, cu o nouă linie care leagă Gorgan de Etrek în Turkmenistan.
Căile ferate din fostele state ale Uniunii Sovietice utilizează un ecartament rusesc de 1.520 mm, solicitând căilor ferate iraniene să ofere servicii de ecartament la granița cu Turkmenistanul.
Foto wikipedia
Cunoaşte Lumea --> Prima pagină
Adauga un comentariu