Uimitor! Organismele primitive, unicelulare, au capacitatea de a învăța, deși sunt lipsite de sitem nervos

Nu demult, un grup de oameni de știință a decis să verifice capacitățile de învățare ale unui organism extrem de simplu. Au ales în acest scop un protist. Acestea sunt organisme alcătuite dintr-o singură celulă. Într-un sens larg, un protist reprezintă un organism rudimentar, unicelular, cu însușiri animale (protozoarele) și vegetale (protofitele).
Rezultatul a fost fascinant! Microorganismele examinate au vădit existența capacității de învățare, deși nu se poate vorbi, în cazul lor, de un sistem nervos, oricât de rudimentar. Ființele unicelulare analizate au prezentat o formă de învățare cunoscută sub numele de acomodare (deprindere). Oamenii de știință de la Universite Toulouse III, au pus cele patru grupe de asemenea organisme în diferite situații, supunându-le la un soi de „cursă cu obstacole”. Minusculele forme de viață au dovedit abilități de învățare uluitoare. În anterioarele studii și experimente, la traversarea unui „labirint”, protofitele au ocolit „capcanele” și au găsit calea către resursele nutritive.
Cele patru grupuri de microorganisme unicelulare au fost supuse unei probe cu o durată de nouă zile, care a inclus obstacole constituite din substanțe problematice, dar inofensive, de care trebuiau să treacă, spre a ajunge la hrană. Două dintre grupuri s-au confruntat cu o punte cu chinină, un alt grup a fost confruntat cu un obstacol constituit din cofeină, ultimul a fost grupul de control.
Inițial, microorganismele din cele trei grupuri au ezitat să treacă direct peste obstacole, ca și cum ar fi fost înzestrate cu un oarecare simț de prevedere. Cu toate acestea, ele au „priceput”, gradual, că substanța-barieră era inofensivă și în cea de-a șasea zi s-au acomodat cu prezența sa. Apoi, după 2 zile în care n-au avut niciun contact cu obstacolul au revenit la starea inițială, una de „neîncredere”. Deci a survenit… uitarea!
Acomodarea lor a fost un proces specific, perfect adaptat la împrejurări. Mai exact, microorganismele care au avut prilejul să se obișnuiască cu bariera de chinină s-au dovedit foarte reticente când au ajuns în fața punții de cofeină și invers. Ca formă primitivă de învățare, acomodarea este prezentă la cea mai mare parte a ființelor vii, dar experimentul mai sus descris a fost cel dintâi care a dovedit că există capacități de învățare inclusiv la ființele extrem de simple, lipsite de sistem nervos.
Capacitățile de învățare și memoria sunt competențe-cheie pentru orice făptură complexă, asigurându-i adaptarea și supraviețuirea în medii fluctuante și potențial periculoase. Anterior acestui studiu, aptitudinile de învățare erau asociate, de către știință, doar cu organismele mai complexe, înzestrate cu sistem nervos. Această descoperire îi va ajuta pe savanți să afle dacă și alte organisme extrem de simple, cum ar fi bacteriile, posedă, de asemenea, o anume capacitate de învățare. Răspunsul ar putea fi surprinzător. Modul în care funcționează memoria acestor organisme unicelulare se adaugă la lungul șir de enigme ale vieții.
Omul află tainele pas cu pas. „Cineva”, însă, le cunoaște pe toate. Cum să nu le știe, dacă El este Creatorul tuturor celor văzute și nevăzute?!
Autor: Tomi Tohăneanu
Sursa: www.theweeklyobserver.com, www.sciencedaily.com
Imagini: nhgardensolutions.wordpress.com, theweeklyobserver.com
Cunoaşte Lumea --> Prima pagină
Adauga un comentariu