Autorul Noului Testament

În Istoria sa bisericească, Eusebiu spune că Prima epistolă a lui Ioan și Evanghelia lui Ioan sunt de acord pe scară largă ca fiind ale sale.
Cu toate acestea, Eusebiu menționează cum consensul este că a doua și a treia epistolă a lui Ioan nu sunt ale lui, ci au fost scrise de un alt Ioan.
Eusebiu se străduiește, de asemenea, să stabilească cu cititorul că nu există un consens general cu privire la revelația lui Ioan. Revelația lui Ioan nu putea fi decât ceea ce se numește acum Cartea Apocalipsei.
Evanghelia după Ioan diferă considerabil de Evangheliile sinoptice, care probabil au fost scrise cu decenii mai devreme. Episcopii Asiei Mici i-au cerut să-și scrie Evanghelia pentru a se ocupa de erezia ebioniților, care au afirmat că Hristos nu a existat înaintea Mariei.
Ioan știa probabil despre Evangheliile lui Matei, Marcu și Luca, dar aceste evanghelii vorbeau despre Isus în primul rând în anul care a urmat întemnițarii și morții lui Ioan Botezătorul.
În jurul anului 600, însă, Sofronie din Ierusalim a remarcat că „două epistole care poartă numele său… sunt considerate de unii ca fiind opera unui anume Ioan cel Bătrân” și, deși afirmă că Apocalipsa a fost scrisă de Ioan din Patmos, a fost „tradusă ulterior de Iustin Mucenic și Irineu,” probabil într-o încercare de a reconcilia tradiția cu diferențele evidente în stilul grecesc.
Până în secolul al XIX-lea, autorul Evangheliei după Ioan fusese atribuit apostolului Ioan.
Cu toate acestea, majoritatea savanților critici moderni au îndoielile lor. Unii cercetători plasează Evanghelia după Ioan undeva între anii 65 și 85 d.Hr.; John Robinson propune o ediție inițială până la 50–55 și apoi o ediție finală până la 65 din cauza asemănărilor narative cu Pavel.
Alți savanți sunt de părere că Evanghelia după Ioan a fost compusă în două sau trei etape.
Majoritatea savanților contemporani consideră că Evanghelia nu a fost scrisă decât în a doua treime a secolului I d.Hr. și cu cea mai veche dată posibilă a anilor 75-80 d.Hr.: „...o dată a anilor 75-80 d.Hr. ca fiind cea mai veche dată posibilă a compoziției acestei Evanghelie.”
Alți cercetători cred că o dată chiar mai târzie, poate chiar se aplică ultimul deceniu al secolului I d.Hr. până la începutul secolului al II-lea (adică 90 – 100).
Cu toate acestea, astăzi mulți savanți în teologie continuă să accepte paternitatea tradițională.
Colin G. Kruse afirmă că, din moment ce Ioan Evanghelistul a fost numit în mod consecvent în scrierile Părinților Bisericii timpurii, „este greu să treci pe lângă această concluzie, în ciuda reticenței larg răspândite de a o accepta de către mulți, dar în niciun caz toți, savanții moderni. ”
Evanghelia după Ioan poate să fi fost scrisă de un autor anonim.
În ceea ce privește dacă autorul Evangheliei după Ioan a fost un martor ocular, conform lui Paul N. Anderson, Evanghelia „conține pretenții mai directe despre originile martorilor oculari decât oricare dintre celelalte tradiții ale Evangheliei.”
Bart D. Ehrman, totuși, nu crede că Evanghelia pretinde că a fost scrisă de martori direcți ai evenimentelor raportate.
Foto wikipedia
Cunoaşte Lumea --> Prima pagină
Adauga un comentariu