Noutăți

Un general GET din secolul VI, atacă Constantinopolul. Află-i povestea!

Flavius Vitalianus

Începutul secolului al VI-lea găsește o stare de nemulțumire și agitație în rândul populaţiei ortodoxe din Imperiul Roman de Răsărit, ajungându-se chiar la un şir întreg de revolte. Între cele mai importante mişcări contestatare se numără şi cea condusă de Vitalian, între anii 513-515. Acesta era originar din cetatatea Zaldapa, în sudul Dobrogei, unde îndeplinea şi funcţia de comes foederatorum, adică comandant al trupelor de foederati, alcătuite în majoritate din ”barbari”. Despre originea lui se vorbește în ”limbajul de lemn” al istoricilor anti-români, cum că ar fi fie ”got” fie ”scit” (Marcellinus Comes, Cronica, 514, în Fontes II, pag. 363), deși Ioan Malalas îl numește trac (Cronografia, XVI, pag 402-3). Vom încerca să facem puțină lumină aici, prezentând câteva argumente pentru a-l introduce în cartea de istorie a neamului.

Unii îl vor ”got”, dar pentru aceasta există doar o sursă siriană, dubioasă și interpretabilă. Cei mai mulți îl consideră scit, dar desigur în viziunea celor mai mulți istorici moderni, scit poate însemna orice, numai get nu! Nu același lucru era pe vremea aceea, când se știa foarte bine ce înseamnă scit. Același autor spune despre Vitalianus că l-a ucis pe comandantul cetății Odesos din Moesia cu un ”pumnal getic”, corectat de editorii volumului II din Fontes în ”pumnal hunic”, căci geții nu mai aveau drept de existență în secolul al VI-lea! O corecție similară la ”călăreții geți”, care erau musai fie bulgari, fie slavi! Numai geți nu puteau fi! Și tot așa decurg comentarile din Fontes, nu vă mai plictisesc…În a doua jumătate a secolului al II-lea, Herodian, în lucrarea Despre prozodia generală, (Cartea III. 1, 59, 19) scrie despre daci: „daes, neam scitic. Sunt numiţi şi dasi”. Arian (95-175 d.H.): „Insignele scitice le alcătuiesc nişte balauri de marime proporţională cu aceea a prăjinilor de care sunt legaţi. Se fac din bucăţi de pânză de diferite culori, cusute una lângă alta. Balaurii aceştia au capul şi întregul trup — până la coadă — ca al şerpilor. Vicleşugurile acestea au fost născocite pentru ca balaurii să apară cât mai înspăimântători” (Arta tacticii, 35, 3). Asta ca să dăm doar două citate din sutele disponibile despre relația dintre sciți și geți.

Mama lui Vitalian era sora patriarhului de la Constantinopol Macedonius al II-lea, între 496-511 iar tatăl se numea Patriciolus (Victor din Tunun, Cronica, 510). Fiii săi se numeau Bouzes, Coutzes și Veniles, iar un nepot Ioan. De remarcat sonoritatea latină a numelor Patriciolus, Vitalian și Veniles, dar mai ales cea getică-românescă a lui Buză și Cuță.

Vitalian s-a declarat apărătorul credinţei ortodoxe şi a asociat la răscoală nu numai trupele de barbari, dar şi pe cele romane din dioceza Traciei, precum şi ţărani din diverse regiuni. Nemulţumirea ţăranilor se datora noului sistem de impozitare, instituit de Anastasius, care pe de-o parte reprezenta o degrevare a celor care se ocupau cu comerţul şi meşteşugurile, dar pe de alta reprezenta o sarcină greu de suportat pentru populaţia rurală. La acestea se adăugau unele măsuri luate împotriva colonilor, cum ar fi cele înscrise în Constituţia din anul 500, prin care se decreta aservirea tuturor agricultorilor rămaşi 30 de ani pe acelaşi pământ şi în general fiscalitatea severă, ce urmărea umflarea bugetului de stat.

În aceste condiţii, Vitalian atacă de mai multe ori trupele imperiale, ajungând chiar până sub zidurile Constantinopolului în fruntea unei imense armate de 50-60.000 țărani și soldați care l-au părăsit pe impopularul comandant militar din dioceza Tracia, Hypatius, nepotul împăratului. Tratativele purtate cu împăratul Anastasius vor duce la numirea lui Vitalian în funcţia de magister militum per Thraciam şi la promisiunea convocării unui Sinod Ecumenic, sub preşedenţia papei. Numai că papa Hormisdas punea ca primă condiţie ca împăratul şi toţi episcopii orientali să aprobe actele Sinodului de la Calcedon şi Tomosul lui Leon, negocierile fiind în acest fel întrerupte.

Anastasiu numește magister militum per Thracias un ofițer numit Cyril, care îl atacă pe Vitalian. Getul nostru ripostează energic și cucerește Odesa, baza armatei lui Cyril, când îl și ucide. Atanasiu îl declară pe Vitalian ”inamic public” și pregătește o armată de 80.000 oameni sub comanda lui Hypatius, nepotul său, cu hunul Alathar ca magister magister militum în Tracia. După o mică victorie inițială armata lui Hypatius, la Acris (azi Caliakra în Bulgaria, pe țărmul Mării Negre) în toamna anului 513 în urma unui atac nocturn, Vitalian reușește să zdrobească armata imperială, iar amândoi comandații au fost luați prizonieri.

De remarcat puternicul sprijin popular pe care l-a avut genialul general, politician și teolog Vitalian, care se explică și prin originea sa getică. În 514, Vitalian adună o flotă de 200 de vase din porturile Mării Negre pe care o alătură armatei sale și amenință capitala imperiului și pe mare, nu numai pe uscat.

Anastasiu este forțat să negocieze și să accepte condițiile impuse de Vitalian printre care titlul de magister militum per Thracias, plata a 5000 de livre aur pentru răscumpărarea lui Hyspatius, reconfirmarea episcopilor calcedonieni și convocarea unui sinod la 1 iulie 515. Dar cum ultimele condiții nu au fost respectate, Vitalian se întoarce în fruntea armatei sale spre Constantinopol, cucerește cartierul Sycae, Galata de azi, unde își face cartierul general.

Cum cei doi magistri militum praesentalis, Patricius și Ioan refuză să lupte împotriva prietenului lor Vitalian, împăratul este forțat să transfere comanda militară fostului prefect al provinciilor estice Marinus, care nu avea nici o experiență militară. Cu toate acestea, Marinus învinge flota atacatoare la întrarea în golful ”Cornul de Aur”, după cum ne asigură cronicarul Ioan Malalas, cu ajutorul unei substanțe chimice pe bază de sulfați, inventată de Proclus din Atena, faimosul ”foc grec” sau ”foc roman”. Vitalian fuge cu armata sa la căderea nopții dar îşi va pierde titlul de magister militum per Thraciam.

Obiectivul acestei răscoale a dispărut odată cu moartea lui Anastasius în iulie 518. Îi succede Justin I, comes exubitorum, adică comandantul gărzii personale a împăratului. Noul împărat îl cheamă la Constantinopol pe Vitalian și îl numește magister militum in praesenti, consul onorific și curând îl înalță la rangul de patrician. A jucat un rol important în reafirmarea doctrinei calcedoniene (ortodoxe) și a fost în fruntea celor care au escortat o delegație papală la Constantinopol în 519. În 520 este numit ”consulul anului”, alături de Rusticius (Țăranul). Această glorie avea însă să stârnească invidia atât a împăratului, cât mai ales a nepotului acestuia Justinian, care vedea în Vitalian un concurent la tronul imperial. A fost ucis sub acuzația de uneltire contra împăratului conform istoricului Ioan din Nikiou, dar cei mai mulți cronicari îl acuză de crimă pe Justinian, un alt traco-dac de-al nostru despre care vom vorbi ceva mai târziu.

Fig.1 Harta diocezei Tracia în vremea lui Vitalian

Fig. 2 Împăratul Anastasius I

Monedă de aur cu chipul împăratului Anastasius I (491-518). De remarcat bentița ”arimaspă” cu ochiul clarviziunii și imaginea zeiței Victoria cu aripi de înger, precum și soarele și crucea, imagine pe care o regăsim pe monedele regilor vizigoți și ostrogoți și a multor alți împărați de la Constantinopol.

Un articol de Marius Fincă

Acest articol a apărut în publicația ZIGZAG român-canadian, nr. 185, aprilie 2015

Sursa: http://www.getbeget.org/apps/blog/show/43251987-generalul-get-flavius-vitalianus

Ilustrație cap de articol: Gabriel Tora


Intră pe pagina principală a site-ului pentru a vedea cele mai noi articole! Clik aici: Acasa

7 Comments on Un general GET din secolul VI, atacă Constantinopolul. Află-i povestea!

  1. Justinian , un fel de Nero al rasaritului roman , de o mare si complexa cultura totusi va face greseli politico-militare nestiind sa sa foloseasca prestigiul militar al unor generali de exceptie precum Vitalian si Belisarie, ce cu mari acte de curaj reusesc sa redea un pic din marea fala a imperiului roman recucerind si pacificand intinse regiuni din vechiul imperiu aflat in faramitare ( ex. peninsula italica , Tracia, nordul african si orientul mijlociu ) Un documentar extrem de interesant.

  2. Citesc des articolele voastre și îmi plac, dar va rog scoateți ortodoxia din secolul 5 pentru ca nu exista, asemenea greșeli duc eceste povestiri în tâmpenii pentru o persoana cu un minim de cunostinte.

  3. Nene Vlad,ortodoxia a existat atunci.
    – “Bisericile vechi-orientales-au despărţit de ortodoxia răsăriteană în secolul al V-lea, refuzând să accepte cel de-al Patrulea Sinod Ecumenic, de la Calcedon, precum şi pe cele care au urmat”.

    Doar RECUNOASTEREA OFICIALA a SEPARARII s-au facut mai tarziu dupa cum se scrie :
    – ” Din motive religioase, dar şi politice, geografice şi culturale, între biserica apuseană (romano-catolică) şi cea răsăriteană (ortodoxă) s-a produs gradual o separare oficializată în 1054″ cand Patriarhul de la Constantiopol si Papa s-au excomunicat unul pe altul si acuzat de erezie.

    Astfel separarea s-a produs inca din anii 400,semnificativ inainte de anii 513-515 despre care se precizeaza in articol.
    Asa ca nu mai acuzatia aiurea fara sa stiti despre ce e vorba.

  4. Bai, bati campii cu mult delir… De unde populatie ortodoxa in anul 513???!!!! Ai auzit de Marea Schisma? Pune mana si citeste!

  5. Pentru domnul George: Există o expresie des folosită în ultimii ani, potrivit căreia poporul român s-a născut creştin, ba chiar mai mult, ortodox. Este o enormitate a afirma că ne-am născut ortodocşi. Ne-am născut creştini în măsura în care în secolele VIII-IX, atunci când etnogeneza se încheia, creştinarea protoromânilor de asemenea se terminase. Populaţia romanică era o populaţie creştină în sens latin, iar aici stau mărturie argumentele lingvistice precum: Basilica, Dominus Dei etc. Latinitatea creştinismului nostru este o latinitate provincială, daco-moesică, însă în niciun caz nu se poate vorbi de Ortodoxie. Din punct de vedere metodologic, vorbim de catolicism şi ortodoxism abia după momentul Schismei lui Cerularius din 1054.

  6. Asa dovezi subțirele pt a demonstra originea Getica a unui viteaz trac

  7. Cu riscul de a nu publica comentariul meu va aduc la cunostinta urmatoarele concluzi alrmante in cea ce ma priveste pe mine si poate multi alti.
    Sa constatat ca ori de cite ori se publica sau prezinta un documentar, sau mai bine zis in majoritatea acestor relatari istorice apar unii si fac imediat legatura cu religia asta otodoxa sau alta de prin apropiere.
    Mentionez si va atrag atentia ca tot de prin aceea vreme nu mult dupa rozboaiele Daco-Romane sa constatat ca si perioada imbecilizari cu povestile cailor verzi pe peretia populatie autohtone deasemenea a inceput.Procesul de farimitare si dezintegrare a unitati Geto-dacilor urmata de stergerea cu o staruinta acerba a dovezilor si documentelor in relatie cu acestia.
    Implementarea unei politici de ingenunchere, umilire si frica,practici slugarnicesti si comportamente perverse nemai intilnite la o asa scara niciunde in lume.
    Pacalirea populatiei autohtone prin aplicarea schimbari si transformari datinilor si traditiilor cu o perversitate inspaimintatoare.
    Nici acum in era marilor revizionisti ai istoriei universale si a celei a… (nu vreau sa pronunt a romaniei-un nume injositor pentru mine cu referinta la ce a insemna interventia distrugatoare a Romei pe teritoriul nostrum)nu inceteaza acestilingusitri sa inervina in viata noastra.
    In epoca in care sa constatat si descoperit ca religia nu a jucat sau a fost creata spre bine ci numai de a controla si acapara cit mai mult copiind din dreapata si stinga si prezetind si pretizind o dominare absoluta prin orice mijloace si sacrificii.
    Domnilor va rog ma lasati-ne cu interventiile duneavoastra.
    Gata ajunge acum este rindul “nostrum”, a generatiei timpului nostru present.
    CACOETHES SCRIBENDI. CRESCAT SCIENTIA VITA EXCOLATUR.
    AVE DACIA NOSTRA VERA PATRIA.

Adauga un comentariu

Adresa de email introdusa nu va fi publicata.
Comentariile care conțin cuvinte obscene și limbaj violent sau care instigă la ură și discriminare nu vor fi publicate!


*


Termeni si conditii