Noutăți

Românul Dumitru Văsescu a construit un automobil inedit… în anul 1880! A fost întâiul automobil creat de către un român

La 1880, străzile și bulevardele marilor capitale europene erau stăpânite de către trăsuri. Legăturile dintre marile orașe erau asigurate de către trenuri, deplasate de către elegantele dar poluantele locomotive cu aburi. La 1770 se construise ceea ce astăzi se numește „prima mașină”, dar care era mai mult un tractor, decât un vehicul destinat circulației pe drumurile publice. Este vorba despre vehiculul construit de către francezul Cugnot, care era pus în mișcare de către un motor cu aburi.

Mașina lui Cugnot era foarte lentă, neputându-se deplasa mai iute decât un om aflat în mers obișnuit și nu putea funcționa prea multă vreme fără oprire. A fost folosită, puțină vreme, de către armata franceză, la deplasarea tunurilor. În majoritate, automobilele ulterioare, cum ar fi vehiculul construit de către Richard Trevithick, aduceau mai  degrabă cu niște locomotive și aveau probleme la deplasarea pe drumurile accidentate. În acest context, apariția oricărui vehicul autopropulsat pe străzile unui mare oraș european din a doua jumătate a secolului XIX, chiar și pe străzile Parisului, era de natură să stârnească curiozitatea cetățenilor.

Dumitru Văsescu, nume care poate să nu spună nimic nici măcar unora dintre istorici, este primul român care a inventat și creat de la zero un automobil. Acest prim autombil inventat de către un român a fost construit în capitala Franței. Automobilul lui Dumitru Văsescu a fost construit la 1880, cu aproape trei decenii înainte ca la Arad să fie produse automobilele Marta (în variantele de 20, 30 și 40 cai putere) și cu multe decenii înainte de automobilul Malaxa.

Văsescu a văzut lumina zilei în capitala Moldovei, în anul Unirii Principatelor. După ce a isprăvit liceul în țară, viitorul inventator s-a înscris la facultatea de inginerie în Paris (la Ecole Centrale). Prin propriile eforturi și-a înființat (la 1875) atelierul care îi era necesar spre a-și realiza visul: construirea unui automobil.

2

Ambiția românului a dat roade și eforturile sale au fost încununate de succes. La 1880, parizienii puteau admira (cu uimire), pe străzile orașului, un automobil pus în mișcare de un motor cu aburi și condus de către Dumitru Văsescu. Era un automobil care, deși funcționa aidoma unei  locomotive, trebuind alimentat cu cărbune, se preta și pentru folosirea pe drumurile obișnuite, spre deosebire de alte autovehicule înzestrate cu motoare aburi produse în trecut.

Automobilul Văsescu avea roțile îmbrăcate în cauciuc masiv, element care le-a lipsit altor autovehicule, dintre cele create ulterior. Cazanul cu apă era dispus sub scaunul șoferului, volanul era situat pe dreapta iar mașina era dotată cu două elemente de frânare. Văsescu s-a întors în România după ce și-a isprăvit studiile, aducând cu sine și ingeniosul său automobil, care a circulat și pe străzile bucureștene la început de secol XX. Viața lui Dumitru Văsescu s-a încheiat timpuriu, în toamna anului 1909.  Nu au supraviețuit până la noi prea multe informații nici despre viața sa, nici despre automobilul pe care l-a creat la final de secol XIX.

În imaginile de mai sus este reprezentat automobilul franțuzesc „La Marquise”, construit la patru ani după automobilul Văsescu. „La Marquise” a parcurs, la 1887, distanța de la Paris la Versailles cu o viteză medie de 26 de km/oră. Motorul său era pus în mișcare tot de către forța aburilor.

Este posibil ca într-o bună zi să fie găsite prin arhive mai multe date despre primul automobil proiectat și construit de către un român, precum și despre inventatorul său, Dumitru Văsescu, personaj al cărui nume a rămas multă vreme în anonimat.

Autor: Tomi Tohaneanu

Surse: wikipedia.org, www.4tuning.ro, bzi.ro, jurnalul.ro


Intră pe pagina principală a site-ului pentru a vedea cele mai noi articole! Clik aici: Acasa

Adauga un comentariu

Adresa de email introdusa nu va fi publicata.
Comentariile care conțin cuvinte obscene și limbaj violent sau care instigă la ură și discriminare nu vor fi publicate!


*


Termeni si conditii