Cunoaste lumea

Noutăți

Proiectul Habbakuk: Povestea portavionului de… gheață imaginat de Marea Britanie în cel De-al Doilea Război Mondial

  •  
  •  
  •  

Vremurile disperate cer măsuri disperate, și nici un moment în istorie nu a fost un moment mai greu pentru fiecare națiune de pe acest glob ca perioada în care a avut loc cel de-al doilea război mondial.

Au fost vremuri în care aliații au început să rămână fără oțel, resursă necesară construirii de tancuri și nave de război. În Atlanticul de Nord, flotele britanice trebuiau să țină piept submarinelor germane U-boat. Deseori navele de aprovizionare aliate erau interceptate și distruse de naziști în drumul lor de peste ocean.

Avioanele nu puteau fi relocate în mijlocul oceanului fără portavioane, iar aceste nave de război necesitau cantități enorme de oțel pentru fabricare. Era deci nevoie de o nouă modalitate pentru ca aeronavele să aterizeze și să se poată alimenta cu combustibil, fără a suprasolicita flota Marii Britanii.

poriect2

Astfel, a apărut proiectul Habbakuk, botezat astfel după numele profetului Habacuc din Vechiul Testament. Britanicii doreau să construiască un portavion din gheață. Portavionul trebuia să măsoare 610 metri lungime și 180 lățime, cu o cocă groasă de 18 metri. În interiorul platformei de gheață plutitoare, ar fi încăput 200 de avioane de vânătoare Spitfire și un echipaj de 1500 de oameni.

Pe puntea sa, avioanele ar fi avut suficient spațiu să aterizeze lejer, să gareze și să facă plinul. Cu o greutate de 2,2 milioane de tone, portavionul ar fi cântărit de exact 48 de ori mai mult decât Titanicul. Însă, contrar acestuia, Habbakuk chiar ar fi fost insubmersibil: eventualele stricăciuni puteau fi reparate rapid cu ajutorul apei înghețate.

Totuși, proiectul nu a mai fost realizat niciodată din cauza faptului că nici britanicii și nici experții americani rugați să-și spună punctul de vedere nu au reușit să găsească o metodă prin care să poată manevra un bloc atât de mare de gheață în mijlocul oceanului Atlantic. Costul era și el unul destul de piperat; pentru realizarea sa britanicii ar fi trebui să aloce circa 80 de milioane de dolari, o sumă foarte mare pentru acele vremuri…

portavion

sursa: amusingplanet.com

traducere și adaptare: Radu Ungureanu


Cunoaşte Lumea --> Prima pagină


  •  
  •  
  •  

2 Comments on Proiectul Habbakuk: Povestea portavionului de… gheață imaginat de Marea Britanie în cel De-al Doilea Război Mondial

  1. Proștii ăștia niciodată n-au știut cui să ceară consultanță. Nici azi nu ar fi prea târziu, în orice problemă majoră și globală, dar încă nici azi ei nu pricep.

  2. Ba planul era perfect functional.Acest bloc de gheata nu trebuia deplasat pe distante mari ci mentinut printre ghetarii Oceanului atlantic ,in nord,asigurind o umbrela protectoare pentru convoaiele maritime si un loc de refugiu.Acest lucru ar fi fost realizat cu ajutorul unor motoare auxiliare.Insa,da,costurile initiale si de intretinere si exploatare ar fi fost enorme.A fost preferata o alta varianta inspirata de avioanele Spitfire.Avioanele antisubmarin cu raza lunga de actiune echipate cu tunuri de bord si grenade antisubmarin.Solutia vinarii sunbmarinelor si nu doar protejarea convoaielor.Submarinele erau echipate cu motoare diesel si electrice.Motoarele diesel aveau nevoie de mult aer asa ca deplasarea se facea in mod obisnuit la suprafata sau la mica adincime(tub de aerare),Avioanele le puteau vedea cu usurinta si ataca cu grenade sau tunurile de bord.Germanii au inceput sa cam piarda submarine si atunci a venit decizia fatala;submarinele ramin la suprafata si primesc lupta(erau echipate cu un tun cu tragere rapida si mitraliera antiaeriana).In scurt timp flota de submarine nu va mai conta….o decizie mai buna!

Adauga un comentariu

Adresa de email introdusa nu va fi publicata.
Comentariile care conțin cuvinte obscene și limbaj violent sau care instigă la ură și discriminare nu vor fi publicate!


*


Termeni si conditii