Noutăți

Povestea unui avion 100% românesc. După performanțe, IAR 80 se număra printre primele patru avioane de luptă din lume, la intrarea României în Cel de-al Doilea Război Mondial!

„Ostaşi, vă ordon: treceţi Prutul. Sdrobiţi vrăjmaşul din Răsărit şi din Miază-Noapte. Desrobiţi din jugul roşu al bolşevismului pe fraţii noştri cotropiţi. Reîmpliniţi în trupul ţării glia străbună a Basarabilor şi codrii voevodali ai Bucovinei, ogoarele şi plaiurile voastre.” Așa a sunat ordinul pe care generalul Ion Victor Antonescu (care peste puțină vreme, după vreo 2 luni, avea să devină mareșal) l-a dat trupelor române în cea de-a douăzecișidoua zi a lunii lui Cireșar, anul 1941. Și România a intrat în marele război!

Se spune că, în zilele acelea de pomină, primele care au pătruns pe teritoriul Uniunii Sovietice și au atacat, cu furie, armatele colosului roșu au fost avioanele românești. Și când spunem românești nu ne referim doar la proprietarul lor, care era statul român. Ci și la faptul, foarte important, că avioanele care au atacat pozițiile armatei de ocupație sovietice erau 100% românești, prin proiectare și prin fabricare. Este vorba despre legendarele avioane IAR 80, concepute și construite în întregime la Brașov.

i-5

Cu puțin efort, imaginați-vă cum ar fi ca, în clipa de față, să existe un avion produs chiar aici, în România, care să se situeze, ca nivel de performanță, printre primele din lume, concurând cu Eurofighter Typhoon, Dassault Rafale sau Sukhoi Su-35, ca să nu mai zicem de americanele Lockheed Martin F-35 sau F-22 Raptor!

i-4

Ei bine IAR 80, aparat conceput și construit de la zero de către români, într-un timp record (un an și patru luni) se situa printre primele patru avioane de luptă din lume la începutul anilor ′40, din punct de vedere al vitezei și manevrabilității.

Vizionează aici Teaser-ul filmului artsitic ZALMOXIS:

IAR 80 era un avion de tip monoplan, ce dispunea de un motor de peste 1000 CP, fiind specializat în vânătoare, dar care putea executa cu succes și misiuni de bombardament în picaj. Calitățile sale de avion de vânătoare au fost extrem de utile în contracararea bombardierelor americane (B-24 Liberator) care decolau din Egipt în roiuri uriașe, spre a nimici, sub „covor de bombe”, rafinăriile de pe Valea Prahovei. Multe dintre bombardierele americane nu s-au mai înapoiat nicicând la bază, fiind nimicite de puternica antiaeriană din „fortăreața Ploiești” și deopotrivă de avioanele IAR 80.

i-2

La un moment dat, în plin război, pe porțile fabricii brașovene ieșeau câte două astfel de avioane pe zi, astfel că Armata Română dispunea de sute de aparate. Aparatul de zbor românesc avea o lungime de aproape 9 metri, o anvergură a aripilor de peste 10 metri și cântărea 2,5 tone, cu tot cu pilot, muniție și armament. Pentru acele vremuri, era un aparat de zbor extrem de performant, greu de egalat în văzduh. Se putea ridica la o înălțime de peste 10 kilometri și putea atinge viteza de 550 km/h.

În prima zi de luptă pentru eliberarea Basarabiei, primele „victime” ale mitralierelor piloților români de pe aparatele IAR 80 au fost avioanele sovietice care aveau baza la Bolgrad. Acestea au fost nimicite în mai puțin de o jumătate de oră. Amănunt „nesemnificativ”: o mare parte dintre inginerii care au proiectat avionul  IAR 80 proveneau din Basarabia. Apoi, avioanele autohtone au obținut victorie după victorie.

i-7

Din bilanțul efectuat după dezrobirea teritoriilor românești de dincolo de Prut a reieșit că aviația noastră făcuse una cu pământul peste 240 de avioane sovietice. Și atunci, la fel ca în majoritatea celorlalte bătălii aeriene în care piloții români au luptat la bordul avioanelor IAR 80 (și IAR 81), adversarii au fost în superioritate numerică. Dar superioritatea calitativă a avioanelor românești a făcut diferența, în favoarea noastră. Și eroismul piloților…

i-3

După ce au fost folosite pe toată durata războiului, aparatele IAR 80 au fost date la casat la jumătatea anilor ′50, când în afara țării tehnica de luptă avansase mult și se impunea înlocuirea lor; firește cu aparate produse în URSS. După unele surse, în urmă cu două decenii mai exista, încă, un avion IAR 80, în Turcia.

Cu avioanele IAR 80 piloții români au săvârșit acte de o incredibilă vitejie împotriva aparatelor de zbor sovietice, americane, engleze, germane, ungurești. În România nu s-a mai păstrat niciun avion IAR 80. Concluzia? O poate extrage cititorul…

iar-80-vs-p-38i-1

Autor: Tomi Tohăneanu

Surse informații: www.romanialibera.ro, cersipamantromanesc.wordpress.com, www.rumaniamilitary.ro

Surse imagini: www.ipmsstockholm.org, www.suggest-keywords.com, fightersandbombers.tumblr.com


Intră pe pagina principală a site-ului pentru a vedea cele mai noi articole! Clik aici: Acasa

12 Comments on Povestea unui avion 100% românesc. După performanțe, IAR 80 se număra printre primele patru avioane de luptă din lume, la intrarea României în Cel de-al Doilea Război Mondial!

  1. Istoria asta bat-o vina!! De ce trebuia noi sa atacam rusi?? Ca sa fim curve!!!! Erau nemti puternici hai cu ei… Cand au luat-o pe cocoasa am facut insurectia… macar postmortem ar trebui pedepsiti criminali aia care au figit numai dupa faima si interese personale si au fost cu adevarat tradatori de neam!! Aveam noi dreptul sa atacam rusia??? De-ati stii ce atrocitati am comis… Nu am fost cu nimic mai buni ca Ivan… acelasi lucru l-a facut si el la noi!! Si cine a generat asta????? Studiati si nu mai faceti eroi pe oricine!! Niciodata un soldat care iese in afara granitelor tari nu mai e erou!!! Si mai ales cel ce ordona asta… corect??

    • Deja bati campii! Rusii ne-au furat in 1939 Basarabia, asa cum au facut-o si in secolul XIX. Daca continui cu tampenii din astea iti banez accesul pe acest site!

      • In 1939? Nu prea stii istorie pe cat sustii. Si pe vremea Ecaterinei cand a dat ultimatum romanilor, pana unde se intindea tara? Ia intereseaza-te! Si mai intereseaza-te care erau numele hatmanilor cazacilor care au intrat sub comanda Ecaterinei obligati sa-i jure credinta. O sa ai o surpriza de proportii. Vreau sa spun ca agresiunea ruseasca nu se rezuma doar la 1939. De fapt in 1939 Rusia nu era condusa de catre rusi, ci de catre evrei. O minoritate a pus mana pe un imperiu dupa care a ucis zeci de milioane de rusi care s-au impotrivit.

    • Alo?! Tu ai ceva in capatana sau dezinformezi intentionat ? Rusia a atacat Romania, noi nu am facut decat sa (incercam) sa ne luam inapoi ceea ce ne-a fost furat si sa ne asiguram ca rusii nu or sa o mai faca vreodata.

    • Ca sa treci Prutul, nu era in ,,afara tarii”” mai ales atunci decat acum cand porcii s-au inmultit si s-au ingrasat in Basarabia, iar cel care a ordonat asta a fost mai Roman decat tine, care habar n-ai de istorie, el a reusit sa treaca Romania prin razboi cu minimum de pierderi, in vieti umane, si desi stia ce ii vor face rusii, n-a fugit si nu s-a impotrivit insurectiei tocmai pt. ca era cel mai bun lucru pt poporul roman. Ca sa nu mai zic de zecile sau poate sutele de mii de jidani pe care ia ferit de urgia nazista, si pt. care astazi beneficiaza de ,,recunostinta” lor specifica !

    • Geo – vezi ca URSS-ul se pregatea sa atace, nemtii si romanii doar le-au luat-o inainte cu 2 saptamani

  2. Romanii nu au fost curve: 1) Rusia ne-a luat tezaurul cand eram aliați și-i după Basarabia. 2) Tot ei l-au eliminat pe Antonescu ca sa trecem de parte lor, a fost un joc politic. In fiecare stat al lumii au existat prinși contra, de exemplu in Italia încă exista partidul comunist care lupta sa dețină total puterea, si dacă va obține poporul ii va urma….e mult de discutat pe tema asta si este imposibil sa se mai întâmple asta văzând situațiile si direcția in care se îndreaptă lumea. Sa revenim la NOI, Romanii au intrat in Războindu partea AXEI si avea sa termine asa dacă nu era asasinat Mareșalul. România a avut doar victorii cu însingurare înfrângere la Stalingrad….si totuși am pierdut teritoriu. Rușii au venit cu ocupație terestra in urma pactului cand sa împărțit Europa la masa pe un șervețel. Rușii niciodată nu ne-au bătut la noi in țara.

  3. Era vorba se avion…Fuselajul a fost inspirat de un avion polonez comandat de armata romana,planurile au fost puse jos si mai in fata,trenul motor escamotabil,cockpitul blindat,mutat mai in spate si scaunul inaltat pentru o mai buna vizibilitate.Deriva, desi se spune ca a fost ,,copiata”,privind si celelalte tipuri de avioane,se pare ca a fost solutia ideala.Motorul IAR,dubla stea,era foarte bun,cel putin la vremea respectiva.Oricum motorizarea a mai suferit modificari si fuselajul odata cu el.Problema mare a fost armamentul, mitraliere sau tunuri de 20,speciale,care nu erau produse in Romania.S-a incercat echiparea lui cu un motor BMW,mai puternic, insa nemtii nu au livrat motorul(!).Un astfel de avion este foarte scump,realizare si intretinere.Faptul ca a fost acceptata producerea lui in loc sa cumpere avionul Heinkel,nemtesc(ultradepasit),a constat in ideea crearii unui avion ,,multirol”;interceptare,vinatoare,bombardament si atac la sol.Nici un avion nu a fost perfect sau mai bun!Fiecare pilot a invatat sa cunoasca plusurile si minusurile propriului aparat.Dupa razboi situatia financiara a Romaniei a fost foarte grea.Avioanele cu elice erau deja mult depasite,pentru cele existente nu mai erau bani de intretinere si s-a luat decizia casarii lor.Apai,cite greseli nu s-au mai facut.Oricum aparatul arata traznet!Iti da impresie de aerodinamicitate si forta.O adevarata bijuterie.

  4. ala mic si rau // 15 octombrie 2016 at 2:39 // Răspunde

    “Sire ,de unde p…. m…… ati scos avionul asta?” citat din jurnalul lui
    Carol al II-lea.Asa a exclamat Fabricius(ambasadorul Germaniei la Bucuresti),in 1939 cu ocazia paradei de 10 mai cind avionul a zburat prima data in public si a produs un soc teribil asupra celor prezenti.Carol noteaza ca a trecut intii avionul si apoi s-a auzit sunetul motorului,existind o decalare intre cele doua.A incercat sa explice asta schitind si un desen,in care arata ca unghiul privitorului fata de traseul avionului poate crea acest efect.La un chef ce a avut loc la reg. de aviatie Craiova,prin anii 90, am auzit o discutie f interesanta,in care se afirma ca existenta acestui avion la facut pe Hitler(alaturi de inca citeva elemente si secrete militare) sa modifice tinta primului atac(Romania-pt a securiza aprovizionarea cu petrol) spre Polonia

  5. Hitler a distrus mai intai Mica Antanta.A rezultat Mititica Antanta(doar Romania).Daca tarile aliantei s-ar fi inteles si ar mai fi cooptat citeva tari, situatia ar fi fost de tot hazul!Meciul URSS-Germania s-ar fi rezumat la scuipaturi peste fileu!:))

  6. Pompiliu Popescu // 28 martie 2017 at 0:23 // Răspunde

    Citind randurile scrise de participanti pe acest subiect ma simt cu adevarat tradat de adevaratele sentimente pe care trebuie sa le avem pentru cei care au fost pionieri in domeniul aviatiei !Rusii au demontat doua uzine din Romania – Brasov ( IAR ) si Resita si asta pentru ca romanul este un bun tehnician , atunci cand se face apel la el ! Sa le fie tarana usoara celor care au gustat la piesele antitans si la avioanele romanilor ! Si acum , cand nu mai avem nimic de castigat , ci numai de pierdut ( ma refer la obraz ) inca mai dam cu piciorul unui trecut cu care ne putem mandrii ? Ce credeti ca ar spune Vuia sau Coanda sau Saligny despre industria romaneasca ? Va urez sanatate si numai de bine !

Adauga un comentariu

Adresa de email introdusa nu va fi publicata.
Comentariile care conțin cuvinte obscene și limbaj violent sau care instigă la ură și discriminare nu vor fi publicate!


*


Termeni si conditii