Noutăți

Nou record mondial: o lucrare a lui Constantin Brâncuși a fost vândută cu 71 de milioane de dolari. Iată povestea femeii care i-a inspirat această operă artistică

Sculptura „Tânăra sofisticată (Nancy Cunard)”, o lucrare unică din bronz lustruit, realizată de Constantin Brâncuși la Paris, în 1932, reprezintă cea mai scumpă adjudecare a unei sculpturi anul acesta, conducând un top dominat de lucrări de Alberto Giacometti, potrivit Artprice, informează News.ro. „La Jeune fille sophistiquée (Nancy Cunard)/ Tânără sofisticată (Nancy Cunard)” s-a vândut cu 71 de milioane de dolari. Sculptura o reprezintă pe poeta Nancy Cunard, pe care Constantin Brâncuși a cunoscut-o în 1923.

Care este însă povestea femeii din spatele acestei opere de artă aflăm din minunata carte a lui Miron Manega, FEMEILE DIN VIAȚA LUI BRÂNCUȘI (disponibilă aici: Dacia Art). Mai jos puteți citi capitolul dedicat în carte scriitoarei Nancy Cunnard:

Nancy Cunnard –Fetişcana sofisticată”

Miron Manega: Aproape niciuna dintre femeile care s-au apropiat, mai mult sau mai puţin, de Brâncuşi nu s-a situat la distanţa corectă de el pentru a înţelege ceva din această apropiere. Unele l-au părăsit repede, după ce şi-au astâmpărat curiozitatea, altele au zăbovit mai mult, pe altele le-a gonit el. În orice caz au fost multe. Nancy Cunnard a fost una dintre experiențele frugale ale artistului (sau el a fost una dintre experiențele ei exotice), căci englezoaica excentrică nu i-a cerut nimic în schimb. Relația lor a fost un fel de camaraderie amoroasă la o intersecție de drumuri, fără pretenții, fără restricții, fără obligații. Ca o felie de pâine pe care o împarți cu un trecător.

Nancy Cunnard a fost o scriitoare nonconformistă care a militat împotriva rasismului şi fascismului. Deşi s-a născut într-o familie britanică aristocratică, ea a respins ferm valorile clasei din care provenea. A fost muza inspiratoare a multor scriitori şi artişti ai secolului al XX-lea, cu care a avut relații amoroase: Lewis Wyndham, Aldous Huxley, Tristan Tzara, Ezra Pound, Henry Crowder, Louis Aragon, Ernest Hemingway, James Joyce, Constantin Brâncuşi, Langston Hughes, Man Ray şi William Carlos Williams. Cu cel puţin jumătate dintre ei a împărţit şi patul, unul dintre aceștia fiind, evident, Brâncuşi. În perioada în care frecventa atelierul acestuia din Montparnasse, Nancy Cunnard umbla însoţită de un pianist negru cu care, de fapt, trăia, acest lucru neîmpiedicând-o să aibă multiple relaţii paralele. Brâncuşi i-a dedicat două lucrări: „La Jeune Fille Sophistiquée” („O fetişcană sofisticată”) şi „Negresa blondă”.

Nancy Cunnard

„Tânăra sofisticată (Nancy Cunard)” – lucrare vanduta cu 71 de milioane de dolari

“Negresa blondă”

Într-un articol din Cotidianul[1], Magdalena Popa Buluc îi face lui Nancy Cunnard un portret detaliat și plin de culoare, din care reiese nonconformismul militant al acestei moştenitoare a celebrei companii de transatlantice Cunard Company:

Născută în 1896, crescută într-un conac englezesc, Nancy Cunnard a fost obişnuită din copilărie cu societatea cea mai aleasă. Foarte bogata ei bunică, Lady Cunnard, îşi invita mereu prietenii artişti şi amanţii pentru a alunga plictiseala. Singurul lucru pe care Nancy l-a reţinut din aceste întâlniri a fost descoperirea unor noi orizonturi în conversaţiile cu cei din jur. Foarte tânără, a plecat în Franţa, propunându-şi să nu semene cu mama ei, o americancă, prietenă cu Wallis Simpson […].

Îşi acoperea braţele foarte lungi cu grele brăţări de fildeş. Astfel, o palmă putea deveni mai puternică, sonoră, ca o sentinţă definitivă. O palmă pe care Nancy Cunnard a aplicat-o toată viaţa societăţii în care se născuse, bunelor moravuri constrângătoare. Şi, uneori, numeroşilor ei amanţi. Deşi numele ei este aproape uitat, Nancy Cunnard a fost un simbol al anilor ’20 […].

Din Veneţia pe Riviera, tânăra nomadă dorea să devină poetesă. A scris versuri pe care i le-a publicat chiar Virginia Woolf, dar adevăratul ei talent era altul. Tristan Tzara a introdus-o în cercurile dadaiste şi suprarealiste. Un alt prieten, care o fotografia adesea, Curtis Moffat, a iniţiat-o în arta africană. Apartamentul ei, în care erau etalate pânze de Tanguy, Picabia sau Chirico, era frecventat de toţi nonconformiştii epocii, de la fotografii Man Ray şi Berenice Abbott, la pictorii Marie Laurencine şi André Derain sau la poeţii Ezra Pound, Jean Cocteau, René Crevel, Philippe Soupault şi, mai ales, Louis Aragon, care a fost imediat sedus de farmecul lui Nancy Cunnard. La Veneţia, acesta a încercat să se sinucidă din cauza infidelităţii ei şi a ars ceea ce promitea să fie prima sa capodoperă, dispărută astfel pentru totdeauna, «La Defense de l’infini». Înainte însă de acest moment, el i-a dat acestui copil al «high society» cele mai neaşteptate daruri şi a convertit-o definitiv la comunism”.

Viaţa promiscuă şi dezordonată a lui Nancy Cunnard i-a ruinat sănătatea fizică şi psihică, ceea ce a dus la internări repetate în spitale şi centre de boli mintale. Nancy Cunnard a murit la vârsta de 69 de ani, cântărind doar 26 de kilograme, în Cochin Hôpital, Paris.

Cartea este disponibilă online, aici: Dacia Art sau în magazinul DACIA ART din București, deschis pe Bv. Carol I nr 40-42 (peste drum de Biserica Armenească). Program magazin: LUNI – VINERI între orele 11:00 – 19:00. Sâmbăta și duminica: Închis.

[1] „Nancy Cunnard, o militantă excentrică”


Intră pe pagina principală a site-ului pentru a vedea cele mai noi articole! Clik aici: Acasa

Adauga un comentariu

Adresa de email introdusa nu va fi publicata.
Comentariile care conțin cuvinte obscene și limbaj violent sau care instigă la ură și discriminare nu vor fi publicate!


*


Termeni si conditii