Cunoaste lumea

Noutăți

Meditațiile unui secui – NAGY ATTILA: „Scopul maghiarimii/secuimii este de a trăi fără români în România!” (Un text remarcabil)

  •  
  •  
  •  

nagy attila 1 La începutul anilor 90, chiar imediat după 1989, eram student la Cluj Napoca, la secția unitariană din cadrul facultății de teologie protestantă. Fiind membru al unei biserici liberale (până la ateism ascuns chiar), după cursuri, împreună cu colegul meu de clasă intram uneori într-o crâşmă din apropiere, căci asta nu era o problemă! Prima dată când am intrat acolo m-a surprins privirea caldă a unui maramureşean. Cu un accent românesc, a început să vorbească cu noi pe ungureşte şi a pus muzică maghiară! Era un român deschis faţă de unguri! Nu vreau să sugerez, prin relatarea acestei întâmplări, că aşa „ar trebui” să se comporte, cu noi, ungurii, toţi românii, să ne mângâie, să ne flateze. Nu e o aşteptare, n-aş vrea să fiu înţeles greşit. Am povestit-o doar ca pildă a unui comportament deschis din partea unui român faţă de doi secui şi ca să arăt, prin comparaţie, comportamentul aflat de cealaltă parte, cel al secuilor, care refuză tot ce e românesc!

În judeţul Covasna nu se respectă deloc Constituţia şi nici limba oficială a ţării: inscripţiile oficiale sunt în ungureşte. Dar, în acelaşi timp, ce am putut observa în zona Odorheiului, unde locuiam? Autobuzele care mergeau în satele din jur erau inscripţionate exclusiv în limba maghiară. Pe marginea drumului, între Miercurea Ciuc şi Sovata, cei care vindeau câte ceva aveau denumirea mărfurilor doar în ungureşte. Ungurii, secuii, chiar din primele momente de după ‘89 îşi arătau refuzul faţă de români! În locul unei deschideri faţă de români, prin recunoaşterea greşelilor istorice ale maghiarimii vizavi de români de pildă, ei au adoptat imediat o poziţie de refuz, de izolare, poziţia ariciului!

Iar acesta era doar începutul evoluţiei negative a atitudinii secuilor din Harghita şi Covasna. Evoluţie pe care o tot urmăresc în Covasna, îndeaproape, şi care a căpătat o formă gravă, de când Tamás Sándor şi Antal Árpád András au ajuns la putere! În istoria oraşului Sfântu Gheorghe nu se află scris nimic despre români, despre personalităţile marcante româneşti, iar asta se poate vedea în cartea publicată cu prilejul aniversării a 550 de ani ai oraşului Sfântu Gheorghe!

Trebuie să mă reîntorc la problema inscripţionării exclusiv în limba maghiară, care nu s-a terminat odată cu entuziasmul de după ’89! În judeţul Covasna, în satele preponderent locuite de secui, din ce am văzut nu se respectă deloc Constituţia şi nici limba oficială a ţării! Desigur, nici în Harghita situaţia nu e diferită, dar eu mă refer la ceea ce cunosc în mod concret, pe baza experienţei proprii. Inscripţiile oficiale sunt în ungureşte sau, în cel mai bun caz, inscripţia în limba română, cea oficială adică, atunci când există, este pe locul doi, ceea ce, la urma urmei, tot ilegal rămâne! De pildă, la Ghidfalău căminul cultural are o inscripţie exclusiv în limba maghiară: „Müvelődési ház”! E posibil să se fi remediat între timp, căci atât eu, cât şi Dan Tănasă am sesizat acest lucru, iar primăria a primit ordin de înlăturare!

De asemenea, un proprietar din Odorhei al unui lanţ de magazine aflat în două judeţe, îi discrimina pe români, inscripţionând mărfurile din magazinul din Ciuc exclusiv în limba maghiară, caz care a ajuns să fie sesizat la CNCD.

Kelemen Hunor, babuinul de serviciu din fruntea UDMR

La postul Duna TV, un tânăr aflat într-un bar din Balvanyos a afirmat senin: „Noi nu-i iubim pe români!”. Iar declaraţia acestui tânăr nu este ceva izolat! Reprezintă spiritul antiromânesc general, existent în Harghita şi Covasna! Degeaba vin unii să nege – iar eu am prieteni şi maghiari, şi români, şi ne înţelegem bine – spiritul în genere este antiromânesc! Asta a simţit şi un fost ofiţer de carieră, care a ajuns din Moldova în comuna Bodoc, lângă Sfântu Gheorghe. Valeriu Tănasă, după ’89, în cartea sa „Rostiri ziditoare”, spune că simţea nevoia de a se întoarce înapoi în Moldova, din cauza urii faţă de „tot ce este românesc”! Atunci şi acolo unde secuii se izolează prin ură faţă de „tot ce e românesc”, prietenia între cele două naţii e doar poveste sau există doar cazuri izolate!

Cum spuneam, de când cei doi „magnifici grofi”, Antal Árpád şi Tamás Sándor, au pus mâna pe judeţ, nu doar din istorie vor să-i excludă pe români, ci şi din imaginarul cultural al oraşului Sfântu Gheorghe! La inaugurarea statuii Turul – pasărea mitologică a maghiarimii – Antal a declarat că „trebuie să ne ocupăm spaţiul nostru vital cu simbolurile noastre naţionale”! Cred că în urma acestui îndemn a declarat apoi Kelemen Hunor, babuinul de serviciu din fruntea UDMR-ului (căci el e doar un babuin politic, alţii conduc de fapt), că trebuie să ne ocupăm „pământul natal”! Declaraţia lui Antal poate fi comparată cu ideologia revoluţiei culturale chinezeşti a lui Mao. Cred că Antal este Mao cel mic al secuilor, care a declanşat o astfel de revoluţie culturală împotriva românilor, el intenţionând să înlăture şi statuia lui Mihai Viteazul!

Izolarea prin imaginar, prin simbol, a maghiarimii, înseamnă o criză de identitate

Problema imaginarului colectiv nu este aşa simplă cum crede şi gândeşte primarul oraşului, căci imaginarul, ancorat în adâncimea omului, are o mare încărcătură de energie şi raportul omului la ele nu poate fi arbitrar. Dacă aşa gândeşte, nu ştie ce înseamnă problema identităţii, care are ca fond, ca bază, imaginarul adâncimii omului. Raportul arbitrar, prin marea sa încărcătură de energii ale imaginarului, poate declanşa tensiuni, daca mintea omului nu se raporteaza si la energiile arhetipului, integrând în conştiinţă! Pentru că arbitrarul se raportează numai la exterioritatea imaginii, fără o raportare la fondul său inconştient, adică la arhetip, care conţine inestimabil mai mult decât imaginea sa exterioară! În acest fel, imaginea exterioară a arhetipului devine o realitate închisă, contrară naturii arhetipului, care este o realitate deschisă! Iar când vrei să-l închizi, energiile, care prin natura lor sunt deschise spre infinit – prin imaginarul exterior al arhetipurilor – erup, situaţia devine tensionată şi reprezintă un pericol de explozie în adâncul omului! Căci rolul arhetipurilor, al energiilor acestora, nu este să izoleze omul! Nu au rolul de a izola un neam de altele, ci invers, cel de a le uni, în integritatea Fiinţei, a Existenţei!

De aici vedem că cei doi magnifici ai Covasnei nu cunosc natura imaginarului adâncimii omului, că vor să le folosească, aceste imagini universale, în primul rând pentru izolare, când natura acestora e de a fi deschise din interior către exterior, spre infinit. În alte părţi, rolul simbolului este cel de a lega, de a uni două neamuri, şi nu de a izola, a se împotrivi, a refuza.

Când se produce izolarea prin imaginar, prin simbol, e vorba despre o criză de identitate! A te retrage în cadrul intimităţii imaginii, a te închide prin imagini în intimitatea proprie neamului nu înseamnă altceva decât să fii dominat, dependent de arhetipul mamei. Iar acest fapt este foarte explicit exprimat în izolarea prin autonomie!

Concluzia este, cred, foarte simplă: scopul maghiarimii, secuimii – în afara defrişărilor pădurilor de către conducătorii lor – este cel de a trăi fără români în România!

NAGY ATTILA


Cunoaşte Lumea --> Prima pagină


  •  
  •  
  •  

3 Comments on Meditațiile unui secui – NAGY ATTILA: „Scopul maghiarimii/secuimii este de a trăi fără români în România!” (Un text remarcabil)

  1. Exceptional articol.

  2. xiengnu sunt mongolii din china identificati ca fiind hunii de fapt. marele zid chinezesc a fost ridicat impotriva lor. intre secolele 3-2 inainte de christos chinezii sunt atacati de huni/xiengnu iar mai apoi acestia reusesc sa ii alunge pe invadatori si sa ii distruga dupa ce ii urmaresc zeci de ani in intreaga siberie pana in kazahstanul de azi. maghiarii ar fi si ei un trib de mongoli. dupa cum se poate observa ungurii de azi sunt caucazieni albi si nu au prea multe in comun cu hunii sau maghiarii. ungurii de azi sunt europenii cuceriti si maghiarizati. niste idioti la fel ca slavii care la fel nu au aceleasi hani si obiceiuri cu rusii de azi ci se aseamana cu dacii si romanii de azi

  3. Da, domnule, un articol așa de frumos și nici o referire la românii care nu au fost serviți fiindcă au cerut pâinea în românește? Cum poți să omiți dumneata o informație așa de esențială?

    Există vreun român în țara asta care să nu știe de la o cunoștință a iubitei unui prieten care a tras cu urechea când cineva a povestit că a văzut o emisiune unde un individ a povestit că o cunoștință a iubitei unui prieten nu a fost servit când a cerut pâinea în românește în Sfântu Gheorghe, Gheorgheni sau oricum într-un orășel cu ceva G la început?
    Trebuie să te străduiești un pic mai mult dacă vreți să-l ajungi pe Dl. Dan Tănasă, cel mai mare român de profesie din România… 😁

Lasă un răspuns la kesztió Anulează răspunsul

Adresa de email introdusa nu va fi publicata.
Comentariile care conțin cuvinte obscene și limbaj violent sau care instigă la ură și discriminare nu vor fi publicate!


*


Termeni si conditii