Cunoaste lumea

Noutăți

Faimosul concert de Anul Nou al Filarmonicii din Viena

  •  
  •  
  •  

Este de mult o tradiție a filarmoniii de Anul Nou să prezinte un program format din muzica plină de viață și în același timp nostalgică din vastul repertoriu al familiei lui Johann Strauß și al contemporanilor săi.

Aceste concerte nu numai că încântă publicul din Musikverein din Viena, dar se bucură și de o mare popularitate internațională prin transmisia tv la nivel mondial, care ajunge acum în peste 90 de țări.

Popularitatea internațională a Concertului de Anul Nou poate crea impresia că interpretarea orchestrei a muzicii dinastiei Strauß se extinde până la Johann Strauß, Sr. și, prin urmare, până la începutul istoriei orchestrei.

De fapt, însă, pentru o perioadă îndelungată de timp, Filarmonica a ignorat în general cea mai „vie” muzică scrisă vreodată.

Probabil că muzicienii nu au dorit să pună în pericol progresul social pe care l-au experimentat la introducerea concertelor Filarmonicii asociindu-se cu „muzica populară”.

Această atitudine față de dinastia Strauß s-a schimbat doar treptat.

Un factor determinant pentru această reevaluare a fost faptul că membrii acestei familii unice de compozitori s-au bucurat de cel mai înalt respect în rândul compozitorilor majori precum Franz Liszt, Richard Wagner și Johannes Brahms.

În plus, muzicienii Filarmonicii înșiși au avut câteva întâlniri directe cu Johann Strauß, Jr., ceea ce le-a oferit ocazia de a observa semnificația acestei muzici și de a experimenta personalitatea carismatică a creatorului ei, care a încântat toată Europa.

Primul Concert de Anul Nou a avut loc în cadrul celui mai întunecat capitol al istoriei Austriei și al Filarmonicii din Viena.

În mijlocul barbariei, dictaturii și războiului, într-un moment de îngrijorare constantă cu privire la viața membrilor și a familiilor acestora, Filarmonica a transmis un semnal ambivalent: venitul net dintr-un concert dedicat compozițiilor dinastiei Strauß care a fost susținut în decembrie. 31, 1939, a fost donat în întregime campaniei național-socialiste de strângere de fonduri „Kriegswinterhilfswerk”.

La 1 ianuarie 1941, a avut loc un matineu al Filarmonicii intitulat „Concertul Johann Strauss”.

Având loc în mijlocul războiului, mulți au considerat acest lucru ca o expresie a individualității vieneze, dar a fost însușit și pentru propaganda național-socialistă a „Großdeutscher Rundfunk”.

Clemens Krauss a condus aceste concerte până la sfârșitul războiului. În anii 1946 și 1947, Josef Krips (1902-1974) l-a înlocuit pe Krauss, care s-a întors în 1948 după încheierea interdicției de doi ani ca dirijor, impusă de aliați, și care a mai susținut șapte concerte de Anul Nou până în 1954.

În octombrie 1979, când Boskovsky a fost nevoit să anuleze Concertul de Anul Nou din 1980 din motive de sănătate, Filarmonica a făcut o schimbare fundamentală. Orchestra a ales un dirijor proeminent internațional, Lorin Maazel, care a regizat concertele până în 1986.

După aceasta, muzicienii au luat decizia să aleagă un dirijor diferit în fiecare an. Acest nou format a început cu concertul de neuitat al lui Herbert von Karajan în 1987, urmat de Claudio Abbado (1988, 1991), Carlos Kleiber (1989, 1992), Zubin Mehta (1990, 1995, 1998, 2007, 2015), (Riccardo Muti), 1993, 1997, 2000, 2004, 2018, 2021), Lorin Maazel (1994, 1996, 1999, 2005), Nikolaus Harnoncourt (2001, 2003), Seiji Ozawa (2002), Maris 206, 2016, 2016, 2006, 2006 Prêtre (2008, 2010), Daniel Barenboim (2009, 2014), Franz Welser-Möst (2011, 2013), Gustavo Dudamel (2017), Christian Thielemann (2019) și Andris Nelsons (2020).

wienerphilharmoniker.at

foto wikipedia


Cunoaşte Lumea --> Prima pagină


  •  
  •  
  •  

Adauga un comentariu

Adresa de email introdusa nu va fi publicata.
Comentariile care conțin cuvinte obscene și limbaj violent sau care instigă la ură și discriminare nu vor fi publicate!


*


Termeni si conditii